Hantera en hamsterunge
Det finns få saker som kan få mig så förbryllad som folk som säger att deras hamsterunge är aggressiv.. Det är ungefär som att säga att en hundvalp är aggressiv, jag menar; en hamsterunge som biter är knappast elak utan snarare rädd.
Det är stor skillnad på ett djur som har ett ostabilt psyke eller dåligt temperament, och ett djur som inte är van vid händer och därför är rädd. Jag har väldigt svårt att tro att en hamster kan födas aggressiv och att det bara är avlivning som gäller om man inte fått sin hamsterunge tam på några veckor!
En hamsterunge är inte aggressiv om den biter för att den är rädd, och en hamster som lägger sig på rygg (kanske till och med skriker) visar tydligt att den är rädd. En sådan hamster plockar man inte upp.
Den vill inte bli upplockad.
Så först och främst måste man lära sig skilja på rädsla och aggressivitet. Som sagt har jag väldigt svårt att tro att en hamsterunge kan vara aggressiv redan från början, det är snarare brist på hantering som gör en hamsterunge bitsk. En rädd hamster visar tydligt att den inte vill vara med; den springer undan handen, lägger sig på rygg, hoppar ur händerna osv. Att jaga hamstern i buren då är inte bara dumt för att man stressar upp hamstern utan försvårar även den fortsatta kontakten hamster/människa emellan. Hamstern har inte så många sätt att säga "Nej jag vill inte", så att bita blir ju sista utvägen. Det är upp till ägaren att läsa av sina djur så att man förstår vad hamstern försöker säga, och upp till ägaren att kunna se vad just denna hamster klarar av/inte klarar av.
Vad som gör mig mest upprörd är att en del inte verkar kunna läsa sin hamsters kroppsspråk, och heller inte har något sunt förnuft att kunna läsa av individen. Det är helt oväsentligt huruvida du haft ett tjugotal hamstrar innan och är van att hantera dem på ett visst sätt; om du inte har tålamodet att ta ett steg tillbaka med den enskilda individen som kanske behöver det.
Sluta ha så bråttom skulle jag vilja säga..
Det är inget fel på en hamsterunge bara för att den inte lydigt klättrar upp i handen och sitter som en ängel för att bli klappad.
Det är inget fel på en hamster som biter ifrån för att ägaren vägrar lyssna på dennes behov.
Blir så ledsen, arg och frustrerad då jag hör om små, små hamsterungar som just kommit till sitt nya hem och genast blir klassad som aggressiv eller elak. Felet ligger inte i hamstern! Felet ligger i att den inte blivit hanterad på ett bra sätt. En del hamstrar är mer känsliga än andra och det måste man förstå, syskon från en och samma kull kan reagera helt olika på en flytt till annat hem och det är just det jag vill få fram; att de är OLIKA!
En rädd hamster kan bli helt underbar bara man ger den tid och har tålamod när man umgås, att man visar respekt och lyssnar istället för att bara försöka plocka upp.
Sen är det inte bara hamstrar som är individer utan även vi människor. Alla hanterar sina djur olika, en del lyfter bara upp dem över ryggen medan andra "skopar upp dem". En del hanterar en kull med ungar varje dag från 2 v. ålder fram till leverans, sitter med dem i knäet, låter dem springa på sängen, vänjer dem vid olika miljöer osv. Medan andra bara tar lite i dem nån gång då och då.
Vad som är rätt och fel avgör man själv, ens eget sätt är oftast det bästa (annars skulle man ju ändra sig). Men detta får man också ha i åtanke när man får hem ett nytt djur. Om jag t.ex är van att bara ta upp mina hamstrar och får hem en ny hamster som kanske inte är van vid detta- kan det bli lite fel. Där är det också viktigt att man känner av sin nya hamster lite, och ser vad den verkar vara van vid och hur den vill ha det.
Jag hoppas att fler kan få upp ögonen för vad som egentligen menas med att djuren är individer, för ibland känns det som att folk glömmer detta.
En hamsterunge som man just fått hem och som bits- är inte arg.
Den är rädd!
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Helt rätt någon förstår mig verkligen! varför kan man inte ge den en chans! Vi människor har nog vi alla stött på en bebis dom bits ju ibland skulle man börja avliva bebisar för att dom bits också då eller!!! Bra åskit.
Bra skrivet :D
Håller med dig!
Jag har ju systern till din hane som du tog uppe i Boden, hon är sådär rädd och jag tycker så synd om henne 😕 Det är bara att man kämpar på med att få tillit.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Jättebra
#3 Helt rätt, det är bara att ta ett steg i taget. Kan nästan garantera att hon kommer bli helt underbar bara du har tålamod med henne :)
Gargamel är inte alls sådär rädd, han är väl inte direkt jätte bekväm vid att man håller i honom men han tillåter iaf att man skopar upp honom och det är huvudsaken, resten kommer sen. De är ju bara bebisar ännu ^^
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jättebra skrivet!!!!
Bra skrivet! Du är skriver så övertygande! Och det är ju bra, då kanske de som har "aggressiva" hamstrar förstår att de kanske bara är rädda! :)
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Oj, nu när jag läste såg det uts om det stog "hantera en damsugare" istället för "hantera en hamsterunge" :D
Himla bra skrivet! :)
#8 Haha ja men det kanske jag kan ta upp nästa gång ;)
Tycker det är bra om man lär sig skilja på rädsla och aggressivitet då det i vissa fall kan handla om liv eller död för djuret. En hamsterunge avlivar man inte för att man inte lärt sig hantera den, tycker jag. Medan en äldre hamster som har tydliga beteendestörningar eller riktigt dåligt temperament kan bli aktuell att avliva om man inte har lust att ha kvar en bitsk hamster. Ett äldre djur som börjar bitas kan ha ont osv, men en del är tyvärr helt enkelt inte bra i psyket och en sån hamster skulle jag själv inte ha kvar.
Men en bebis kan man jobba massor med, de har ju hela livet framför sig å därmed alla förutsättningar till att bli en jättego individ ^^
_