Diabetes pga ålder?
Yuki har kissat något extremt de senaste 1-2 veckorna och jag känner mig lite orolig. Han är ju en riktig gammal gubbe nu, och jag har för mig att diabetes kan komma med åldern? Kan det vara något annat?
På bilden ser nu sandbadet efter EN natt. Kisset/vätskan luktar nästan inte urin, utan är väldigt utspätt. Hjälp?!
Vore jag du skulle jag gå på Apoteket och köpa Clinistix och prova i hans kiss. Låter ju som att det är diabetes eller nåt annat fel, för det ser ju ut att vara ganska mycket vätska.
Köper du Clinistix så prova gärna flera gånger, så att du får ett säkert resultat. Kostar typ 50 kr.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Som #1 säger skulle jag testa, men jag fick några stycken från skolan när vi höll på med sådana. Dock var det inte diabetes då.
Ja jag skulle tänka mig att det var antingen diabetes eller så är det att hans njurar inte fungerar normalt vilket också är vanligt med åldern.
Man kan alltså göra ett diabetestest? :o
#4 Ja, jag gjorde det med min hane, han kissade och drack otroligt mycket en tid, men han blev bättre och stickan visade ingenting :).
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Tänkte att det kunde vara värt att tala om detta!
Min guldhamstertjej Kimberly dricker oroväckande mycket och kissar ännu mer när hon har sandbad/toa i buren. Men när hon inte har det så dricker hon "normalt" och kissar "normalt".
Varför hon gör detta vet jag inte. När hon började trodde jag att hon hade diabetes, vilket det ju inte är. Du kanske skulle testa att ta bort allt som heter Sand ur buren och se vad som händer? (och såklart, även göra testet som folk föreslagit).
Kimberly började ju dock med detta när hon var några veckor gammal, och hon börjar med det igen direkt när hon får sandbad i buren (hon är nu 1 år gammal) men ja, det är ju värt att testa allt ^^
❤️ Älskade husdjur
Hm. Yuki har börjat dricka mer sedan han fick skål istället för flaska tycker jag men vet inte om det har ngt med saken att göra. Han har haft skål i ett par månader och detta är något nytt..
Har du kollat urinen än?
jag tycker som de andra att du ska kolla med sånna stickor ^^
min hona här hemma fick för sig att flytta vattnet från vattenflaskan till sandbadet! det går hon lite till o från nu men i början var det varje dag hon gjorde det ^^ vet inte varför hon får för sig att göra så ibland!
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Har inte haft tid att ta mig till apoteket än tyvärr. Bor i en liten håla och har massa plugg >_< Men skall göra detta!
9 - Va, tog det i kinderna alltså?? Är mycket möjligt att det var det han gjort en dag iaf o_o
#10jo jag antar att det är så hon gör x) haha hon verkar typ dock ha slutat med det helt ^^ det var vatten då det inte luktade kiss alls ;)
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com