Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1015 ggr
Mimmi_Lola
2013-09-09 14:24
2

Vilka färger?

Hej! :)

Vilka färger blir det på hamsterungar som har en mamma som är normalfärgad och en pappa som är svart? :)

Vore kul med svar! ;)

Med vänlig hälsning, Mimmi, Lola och Snurran ♥

Med vänlig hälsning, Mimmi

Imasy
2013-09-09 14:34
0

Svart och/eller normalfärgat kan du väl räkna med, men det är ju lite svårt att säga exakt (eller en kvalificerad gissning) då vi inte vet vilka färger de bär på.

Moaslillen
2013-09-09 17:15
0

Hanen är lite vit på magen o tassarna ( min hamster Nasse ) men annars svart :)

Jessiegirl1811
2013-09-09 17:24
0

#2 Det hjälper inte mycket. Man måste veta vad för färger farmor, farfar, mormor och morfar har.

http://ask.fm/JessicaReips

Moaslillen
2013-09-09 17:57
1

Det vet inte jag ..,

[GeeGee]
2013-09-09 18:19
1

Som sagt Moasillen…den är väll köpt från affär?

Avla inte på en sådan nu i papova tider, i så fall tänker ni bara på er själva och sätter inte djuret i första hand.

Mimmi_Lola
2013-09-14 06:54
0

#1 Okej! :) #5 Jag och Moaslillen tänker inte på oss själva, vi tänker såklart på hamstrarna! Dessutom har vi aldrig hört om papova i dethär landet. :)

[GeeGee]
2013-09-14 11:19
4

Det har skrivits massor om papova nu eftersom det har hittats här i Sverige. Just nu är en väldigt kritisk tid då utställningar ställts in, uppfödare har avlivat alla sina hamstrar osv. Låter andra som är mer insatta att svara. Så jo då tänker du på dig själv…

[JollyJustin]
2013-09-14 12:23
0

Du vet väl inte ifall hon tänker på sig eller inte?  #7

[GeeGee]
2013-09-14 12:55
7

Joho…om hon vet att det går papova nu och tänker para en hamster från djuraffär så kan hon väll inte tänka på hamstrarna eller?

Det kan ju leda till att hamsterbebisarna föds med papova och att hamstern från djuraffären även smittar den andra vuxna hamstern.

Jag menar hamstrarna har ju inget för att de paras eller. Och om de sedan bli dåliga och dör på kuppen?

Det är min åsikt i alla fall.

[deen]
2013-09-14 16:18
1

Här kan ni läsa lite mer om papova!

Och här om avel och färger.

Moaslillen
2013-09-29 11:41
1

Hon vet vad hon gör :)

Mimmi_Lola
2013-10-20 14:58
0

#7 Jag bor faktiskt inte i Sverige 🤔

[JollyJustin]
2013-10-20 15:09
0

Hon bor inte i sverige #9 Så whatever

Flygandebanan
2013-10-20 16:40
1

Det handlar inte bara på Sverige… Kan ni snälla läsa på kring Papova innan ni uttrycker er? man blir så frustrerad..

Och #13 hur vet du detta?

Jag menar, hade jag bott på månen hade det ändå funnits risk för Papova för hamstrarna om jag avlat..

Tänk efter nu! Jag ber er.

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

[JollyJustin]
2013-10-20 16:44
0

Jag har ingen hamster och ag orkar inte läsa så..vaddå?

Nej i månen skulle de dö! Låt inte  så sur jag är nybörjaret om papaova

Flygandebanan
2013-10-20 16:48
1

#15 ..

länkade trådar där du kan läsa kring Papova.

Om du inte har någon hamster, inte orkar läsa eller lära dig. Då tycker jag inte du hade behövt kommentera på det sättet du gjorde från allra första början.

Jag är absolut inte sur på dig : ]

[JollyJustin]
2013-10-20 16:57
0

Trode papaova bara fanns i sverige. Har haft hamster men det var inan papaovan tror jag.. Det var ca 4 år sedan jag hade köpt hamster

Flygandebanan
2013-10-20 17:01
0

Då förstår jag. Nej papova finns i många olika länder :(

Mimmi_Lola
2013-11-07 07:27
0

Jag har aldrig hört om papova här i landet förrän jag blev med på hamster iFokus. Bor någon mer här som bor i Finland som har hört om papova, för jag har aldrig hört om det här? Ändå har jag läst på om hamstrar väldigt mycket. Jag och moaslillen bryr oss såklart om våra hamstrar! ❤️

Emmaslindh
2013-11-07 10:12
1

"Smittan kommer via djur från utlandet, till exempel från djur i djuraffär från grossister utomlands."

"Sjukdomen kallas också för "Horisontellt smittsamt lymfom" och finns spridd över Europa och USA. Enligt veterinärer som arbetar och forskar om sjukdomen så har sjukdomen varit känd sedan länge och de anser att det tyvärr är någonting som vi måste lära oss att leva med."

Samt taget ur deras frågor och svar:

Min kompis vill låna min hane och para med hennes hamster som kommer från djuraffären, ska jag låna ut min hane till henne?

Nej det bör du inte göra i dagsläget, alla bör vara försiktiga med att låna ut sina avelsdjur just nu, när vi vet att det finns papova i ett annat land och att djur från detta land finns i Sverige.

taget från: http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/sjukdomar/hapv-papova-7900983

Jag VET att man så gärna vill ta en kull, man kan ha läst på mycket, tycka att hamstrarna är fullt friska och att man vet vad man gör, men det är en onödig risk att ta. Även om man inte hört om sjukdomen i hemlandet så betyder det inte att den inte finns, ELLER kan komma dit. Ta ett vuxet beslut i detta, vänta med avel och kör igen när ni har två djur ni vet vart de kommer ifrån (alltså från reg. uppfödare) med stamtavla och dokumenterade sjukdomsfall i släkten. Det är ju inte bara papova som ungar och avelspartner kan riskera att få, utan även massor med andra sjukdomar som kan vara ärftliga. 

Jag hade gärna önskat att jag kunnat ta en kull på min guldhona, då hon är en sån underbar individ. Men då hon är uppfödd för ORMMAT, jag inte har någon aning om vart hennes föräldrar kommer ifrån osv så får jag glatt nöjja mig med att aldrig ta en kull på henne pga de risker som medföljer!

❤️ Älskade husdjur