Hemskt dödsfall
Min guldhamster Paulus dog för ungefär en veckan sedan och det skedde på ett väldigt otäckt sätt. Istället för att hitta honom i buren en morgon eller något annat naturligt så blev det väldigt dramatiskt.
Han stod och gnagde på sitt galler när han plötsligt skrek till och sedan lealöst föll ner i buren. Det såg ut typ som att han svimmade. När jag gick fram till buren låg han på en sten som fanns i buren, med huvudet bakom stenen och andades tungt och ryckigt. Det såg ut som om han försökte lyfta på nacken då och då men att det inte gick och att han inte kom någonvart. Han bara låg där och ryckte. Jag lyfte på takgallret i buren och lyfte försiktigt upp honom och la honom i min hand. Då såg jag att han var röd runt nosen och munnen (blod? Saliv?). Det såg hemskt ut. Han fortsatte att ligga och andas tungt och ryckigt. Medan min man satte sig vid datorn och försökte hitta ett nummer till en veterinär började Paulus få kramper. Han krampade så att benen sträcktes ut och och nacken böjde sig. Andades ryckigt och tungt. Efter ett tag verkade han slutat andas och han ryckte till några gånger till. Sedan blev han helt stilla. Jag satt och strök honom och pratade med honom under hela tiden. Efter en stunds stillhet då han legat helt stilla och lealös började jag förstå att han nog dött där i min hand. Röd i ansiktet. Någon veterinär hann vi aldrig få tag på.
Det här var fruktansvärt läskigt och dramatiskt. Jag misstänker allt från stroke till hjärtattack eller att han på något märkligt sätt brutit nacken. Det är svårt att skaka av sig den sista bilden av honom med det röda i ansiktet och öppna ögon och lealös kropp. Han begravdes i en liten låda, inbäddad i sitt bopapper.
Har någon av er varit med om något liknande och en lika plötslig död? Det hela tog nog ca 10 minuter.
- Redigerat 2021-06-14 10:07 av Cireea
Det blev ungefär så för Skrållan. Fast hon var slö på sista tiden och jag förstod att något var fel hade tänkt se om det fanns en veterinär i närheten men hon dog fort samma dag med liknande symptom.
Hon dog i mina armar och jag tror faktiskt att hon väntade på mig då jag kom hem från skolan då jag han ha henne i min famn drygt en kvart innan hon slutligen gav upp 😢
Hon hade uppspärrade ögon och blod kom både från nos och mun.
Åh okej. Jag har aldrig hört någon berätta om något sånt här förut så jag var rädd att det var något superkonstigt. Hemskt med Skrållan, men skönt att höra att man inte är ensam. Tack för att du delade med dig.
Trodde inte heller det var så vanligt men var tvungen att fråga hennes uppfödare (som även är uppfödare till min nuvarande kille Totte) vad det kunde vara och hon trodde det kunde vara stroke eller kanske att hjärtat eller så brustit på grund av ålder och sa att det inte var så ovanligt men svårt att veta exakt vad det var.
Kändes lite bättre då jag vet att det inte var mitt fel och hade nog troligen inte gått att fixa hos veterinär heller.
Det är ju alltid tråkigt men tycker det är bättre att det går fort och att man hinner ta ett ordentligt farväl.
Åh.. Började nästan gråta. 😕
Men han har det bra nu. ❤️ Många kramisar!
Live
Laugh
Love 
Tack!
Nej men fy va sorgligt!! Det måste ha varit en hemsk upplevelse! Sov gott nu fina Paulus♡♡
Vad hemskt! Vila i frid Paulus
Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤
22/4-13 JUSTIN BIEBER
If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...
Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.
Tack #6 och #7!
Usch! Inget roligt sätt att se sin hamster avsluta sitt liv på!
Jag hade en hamster (Swosch), som blev riktigt dålig en kväll. Hon såg verkligen döende ut, alldeles tufsig i pälsen och liksom darrig, yr och ur balans. Var helsäker på att hon skulle gå bort under natten då hon bara satt, knappt kunde röra sig..
Men dagen därpå var hon pigg och alert precis som om inget hade hänt! Så himla märkligt, det var jag absolut inte beredd på. Troligen var det en stroke av något slag, eller hjärtat. Hon var pigg några dagar/nån vecka till och sedan blev hon sådär igen. Och då gick hon bort :(
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Min hamster försökte ta sig ut ur buren så jag kunden inte sova och sen så gick jag upp och tog upp henne ur buren och la henne i sängen för att klapp på henne och låta henne springa runt. Men när jag la henne mer i min säng så började hon sluta röra på sig fast hon andades tungt. Jag började ta lite vatten på henne för att se om hon reagerade men det gjorde hon inte. Hon bara låg där och skakade. Jag var livrädd och grät så hemskt mycket så pappa kom upp. Han tog upp min hamster och tröstade mig och sen så gjorde han livräddning på henne och då började hon röra på sig! Jag blev så himla glad och tackade min pappa så sjukt mycket. Så jag satt och mös med henne i 1 timme för att vara helt säker på att hon inte kommer att dö. Detta hände för ca 30 min sedan.. så jag googlade upp det om det fanns något liknanden. Så hittade jag detta. Jag är så hemsk ledsen! Jag skulle inte kunna föreställa mig att förlora min hamster! Hon betyder så hemskt mycket för mig. Hon har varit i mina jobbigaste ögon blick. Jag hittade inte något på Google. Jag vet inte om hon svimmade eller något .
Jag tror att detta är en VÄLDIGT gammal tråd.. :)
Tråden är från 2013.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck