Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 3214 ggr
Starfall
0

Guldhamsterungar

Nu är dom här! Texaz och Meijas bebisar. Igår 17 augusti kom dom till världen. Det ser ut att vara ca 10st, boet är precis intill glaset så man kan se ungarna när inte Meija ligger hos dom. Alla verkar leva. Dock ser en av bebisarna ganska liten ut, den kanske inte överlever tyvärr. Men de andra ser stora och fina ut! Jag har lagt ett lakan över terrariet så Meija ska känna trygghet. Bara lite "lufthål" så dom får luft förstås. Mamma Meija (5 månader) är silvergrå bandad heterozygot kh. Pappa Texaz (6 månader) är mink bandad kh. Föräldrarna har ett väldigt bra temperament. Dom är nyfikna och vill gärna upptäcka sin omvärld. Dom är lugna i handen och har aldrig bitits. Ska bli så spännande att följa bebisarnas utveckling! :) Bilder kommer när bebisarna öppnat sina ögon.

Ellenwik
1

Grattis till ungarna! Hoppas allt går som det ska i fortsättningen! :)

BlommaHälsningar från oss Blomma

BlackandBlue
0

Oh :D grattis! Jag måste ju komma förbi o kolla på dem sen när de blivit lite större! Jag ska föresten hämta en creme kh hane idag :D!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Starfall
0

#2 absolut! Det måste du ju göra :) jaså? Vad kul =D Creme som är så fint ;) Jag hoppas på att det blir någon cremebebis i den här kullen, chansen finns ju eftersom pappan är mink :)

Starfall
0

Ungarna ser ut att må toppen! Mamma Meija fick lite gröt till frukost och då passade jag på att kika på bebisarna. Smidigt att hon lagt dom precis intill glasväggen så man kan se hur dom mår. Den minsta ungen är som sagt liten, men den verkar ändå pigg. Vi får väl se hur det går med den. Det ser fortfarande ut att vara 10 ungar. Och tjocka är dom ;)

BlackandBlue
1

Skrev fel lh är han ;)) Hoppas att den lille klarar sig ! :)

// Claudia Bertheau

Starfall
1

Nu börjar ungarna ändra hudfärg lite. Någon av ungarna ser ut att bli ganska mörk, medan en annan unge verkar bli ganska vit, förutom mörkt huvud. Nu vill jag att dagarna ska gå fort så bebisarna får päls och börjar springa omkring

ElviraNym
1

Grattis vad roligt att du har ungar:)

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Starfall
1

Nu ser man tydligt vilken teckning ungarna får. Det märkliga är att en av bebisarna saknar band, trots att båda föräldrarna är bandade. Den ungen ser väldigt mörk ut, nästan svart. Ska bli intressant att se hur färgen blir när pälsen kommer! En annan unge är väldigt vit över nästan hela ryggen, huvudet är mörkt och själva nospartiet ser ut att få en ljus färg. Såå söt att jag nästan svimmar! För övrigt verkar det bara vara 9 bebisar kvar.. Är dock inte säker, för dom är ju inte stilla i boet en millisekund. Men ser inte längre någon unge som är mindre än dom andra, kan hända att den har somnat in nu.. Eller också räknar jag fel..

Starfall
0

Bebisarna mår toppen! Full fart i boet. Nu börjat ungarna så smått få lite päls. Men jag är lite fundersam. En av bebisarna saknar band. Verkar bli väldigt mörk, även mörk på magen. Tassarna verkar däremot bli vita. Kan det verkligen födas en unge utan band trots att båda föräldrarna är bandade?

Lojs
0

#9 Ja, är ingen av föräldrarna homozygot bandad så blir statistiskt sett 25% av bebisarna utan band.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Starfall
0

#10 tack för ditt svar! :) då är alltså föräldrarna heterozygota bandade. Då är det inte så konstigt att bebisen saknar band :)

Anna-Helga
0

Nu kommer det väl snart bilder? :-) Spännanse ju!

Starfall
0

Bilder kommer när bebisarna öppnat ögonen! :) om ca en vecka

[JollyJustin]
0

Snälla kan du inte ta bild nu??

Roonja
7

#14 Man ska inte ta bilder på ungarna innan de öppnar ögonen!:)

Det ska bli kul att se bilder på ungarna om ca 1 vecka! 😃

[JollyJustin]
0

Varför? :o #15

Roonja
5

#16 För att mamman kan bli stressad om man är för mycket och pillar eller stör i buren/boet. Hon kan i värsta fall bita ihjäl ungarna eller äta upp dem. Så man ska vara försiktig med att röra i boet för tidigt och även att fota. :)

[JollyJustin]
0

Jaha ok :) Men när hon äter????

Äter hon inte de när de öppnar ögonen, vrf?

Är inte bra på sånt men har haft hamstrar

Roonja
2

Nej oftast är honan vaktigare när ungarna bara är några dagar. Har man tur så har man en hon som inte alls är vaktig, men man ska ändå inte störa. Honorna blir mindre vaktiga så äldre ungarna blir.

Sen är det ju inte så mycket att se på innan de öppnat ögonen. Det är roligare att se bilder på ungarna när de öppat ögonen! 🙂

Men nog prat om det, då får du starta en annan tråd så vi inte stör Starfall´s tråd. :)

[JollyJustin]
0

Okej förlåt så hemskt mycket , är bara så hila nyfiken :)

BlackandBlue
0

hur går det med dem nu ? :D!

// Claudia Bertheau

Starfall
0

Det går bara bra med de små sötnosarna :) dom börjar äta lite fast föda nu, gav dom pyttelite havregryn i boet och ungarna smaskade för fullt ;) Dom börjar bli så söta!

Starfall
0

Alla nio bebisar mår jättebra. Dom är ena rediga busfrön som rymmer ur boet hela tiden. Mamma Meija börjar nog bli rätt trött på att lyfta in dom i boet hela tiden ;) hon trycker ner dom i spånet och sen bygger höga väggar av spån runt boet för att hindra ungarna att smita. Men en liten rackare klättrar över hela tiden ändå. Nu ser man lite tydligare vilka färger ungarna får. Har också kollat könet lite snabbt, ser ut att vara 6 hanar och 3 honor. Den största är i alla fall en hane. Han är svart med vita tassar. Jättesöt. Finns även några svarta homozygota bandade, alla är olika grader av övertecknade. Men det visste jag ju eftersom jag satte ihop två bandade hamstrar. Jag gillar verkligen ungarnas teckningar. Ett par ungar ser ut att vara silvergrå bandade , övertecknade. Någon verkar vara normalfärgad bandad, även den övertecknad. Den sistnämnda kanske får stanna här, älskar hans färg/teckning. Får se hur det blir sedan när man ser ungarnas personligheter :) Om några dagar är det dags att ta lite bilder på bebisarna! :)

Lojs
1

#23 Teckningarna krymper när ungarna växer, när de ser övertecknade ut i den åldern så brukar de bli normalt tecknade som vuxna. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Starfall
0

Idag har vi sorg här hemma. Tyvärr har nf bandade ungen dött inatt.. Han såg väldigt rund ut om magen igår kväll, lite väl rund tyckte jag. Men trodde inte han skulle dö av det.. Idag hade han lämnat oss. Nu är jag rädd att han kanske dog av svällmage. Har läst lite om det här på iFokus och sett bilder. Hans mage såg exakt ut som bilder jag sett på ungar med svällmage. Jag är livrädd att fler ungar ska dö, håller tummarna för att de andra 8 ungarna ska klara sig! Än så länge ser dom i alla fall inte ut att vara extra tjocka om magen. Känns inte alls roligt detta :/ Den ungen skulle eventuellt stannat här..

Starfall
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite uppdatering! Nu har alla ungar öppnat ögonen, dom är hur söta som helst. De 8 som är kvar verkar helt friska och ingen av dom andra visar tecken på svällmage. Så det kanske inte var svällmage som den andra ungen dog av trots allt. Bifogar en bild på en av hanarna. Har insett hur svårfotade de spralliga små ungarna är så det får bli att dra fram systemkameran för att fota dom ;) dom är för snabba för mobilkameran ;) men en bild kan jag som sagt lägga ut :) Sen är jag fundersam, igen.. Texaz är köpt som mink bandad, fick dessvärre ingen information om hans föräldrar. Men vad jag förstått så är mink en cremebaserad färg. Men de flesta av ungarna är någon form av svart bandad. Då borde Texaz vara svartbaserad, eller? Meija är viltfärgad (silvergrå). Är Texaz Dove bandad?

Lojs
0

#26 Nej, det funkar inte så, visst, han kan vara svartbaserad, men det kan även döljas under crème så han skulle kunna vara både och. Eller så är han bara bärare, precis som honan, och då kan ju slumpen göra att man får många svartbaserade bebisar. :)

Medis på akvariefisk.

Starfall
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är ungarna 7 veckor gamla och de flesta har fått nya hem. Nu har jag kvar 2 hanar här hemma. En svart och en svart homozygot bandad. Båda är till salu till rätt hem. De finns i Vetlanda.

SandraKtm
0

Wiiii vad söt :)

Sandra och hamstern Memkis:)

Rebornbabyn
1

#28 Åh, vilket söt liten kille ❤️

Testa att göra en ny tråd att de två hanarna är till salu :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Starfall
1

Nu har alla sötnosarna flyttat till sina nya hem :)

thea_thea
3

Då måste jag säga lycka till till de nya ägarna!