Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 951 ggr
deboramarias
0

Hane eller hona?

Jag funderar på att skaffa en guldhamster, har aldrig haft det förut så jag undrar bara om det är någon stor skillnad på hanar eller honor? Har bara haft kaniner förut så jag är inte så insatt på hamstrar. Tacksam för svar!

[JollyJustin]
0

Jag tycker honor är underbarast då jag bara haft 2 honor.

Men honors kiss stinker mest när de är brunstiga och det luktar fy!

Men det beror på bilden Sand man har ;)

Man knyter an lättare till honor tycker jag

Hanar och honor är supergulliga, det är inte så stor skillnad tror jag

Men jag röstar på tjej!

jossa5
0

Som jag förstått är det inte nån större skillnad på hane och hona. Honor luktar ju lite mer när dom brunstar dock.
Men det är väl mest individuellt hur dom är.

Har inte haft någon av dom, så det jag skriver är bara vad jag har uppfattat från folk som har.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Tipsi3
0

Från de jag känner som har guldhamster har jag hört att hanar stinker mer, vet inte om det är så men iaf vad jag har hört! Men honor är också större än hanar, inte så mycket större men lite.

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

deboramarias
0

#1  Jag läste runt lite på internet och då stod det att hanarna är mer tamare och blir lättare keligare än honor, tycker du att det har vart så med dina honor? att det tog lång tid innan de blev tama?

Fanny.ez
0

Jag har drivit uppfödning och haft massvis med honor och hanar och aldrig märkt någon direkt skillnad på könen. Men det är ju från hamster till hamster.

MVH Fanny - sajtvärd på www.neurologiskasjukdomar.ifokus.se

[JollyJustin]
0

Först väntade jag 2 vecko så att hon skulle vänja sig i buren.

Sen så maade jag henne och hon blev tam efter en dag

Zvintos
0

Tycker inte heller att det är någon större skillnad mellan könen av alla de jag ägt/fött upp. Däremot skiljer det sig såklart från individ till individ och man kan även märka skillnad mellan linjer, enligt min erfarenhet.

[Sotis00]
0

Honorna brukar vara mera sura av sig och bitas rätt så mycket.

Frosstis
4

#8 tama hamstrar bits inte om de inte är rädda eller jättesur.

[JollyJustin]
0

Nej #8 Isåfall tar man inte bra hand om dem.

Dvärgisar biter men inte guldisar så du kanske tänkte på dvärg

Frosstis
2

#10 Dvärgisar biter inte alls ;) Som jag sa, tama hamstrar bits inte!

[JollyJustin]
0

#11 Alla förutom 2 dvärgar har bitit mig  även om jag bärt de lungt o snällt!

Zvintos
0

#12: Fast även om du burit de lugnt och snällt innebär de ju inte att de är tama. 🙂 Jag har blivit biten av lika många guldar som dvärgar, dvs så gott som inga. De som bitit har inte varit särskilt tama, både guld och dvärg. Och jag brukar hantera de på samma sätt.

Frosstis
2

#12 Du har haft hamstrar från fel ställen ;)

[JollyJustin]
0

Det var inte mina #14

Guldisar är min grej, den första har bitit mig en gång men då var hon inte tam. Jag försökte tämja henne då. Men det gjorde inte ont

[Sotis00]
0

Alla honor som jag har haft har iallafall varit rätt så sura om man råkas väcka dom men när jag har haft andra hanar så har inte dom brytt sig nått alls. Kanske är lite olika 🙂

Roonja
3

#11 Fast det stämmer ju inte heller. Dvärgar kan visst bitas. :) Mina var riktiga proffs på att nypa tag i mattes fingrar ifall de hade lust. Men mina guldhamstrar bet aldrig. :) Sen finns det dvärgar som inte bits alls och så finns det guldar som bits! :)

jossa5
0

#17 Haha, bara att konstatera att vissa bits. ;) Men det verkar ju vara mer individuellt snarare än att det är något som tillhör arten. :)

Men är kanske tillräckligt off topic nu för vad TS vill veta. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Roonja
1

#18 Ja men exakt. Det är ju inte så att en viss art biter och en annan inte gör det. :)

Ja visst! :) Nog pratat om bitandet. ;)

[Sotis00]
0

När honor är brunstiga så blir dom sura.

Roonja
2

#20 Vad har du fått det ifrån? 🙂 Det blev aldrig mina! 🙂

Frosstis
0

#17 Hade skrivit i tidigare inlägget att de bits om de är rädda eller sura, så skrev inte det igen med dvärgarna. ;) lätt o missförstå:)

Zvintos
1

#20: Håller jag definitivt inte med om. 🙂 Jag har snarare tvärtom haft honor som blivit ännu mysigare vissa gånger de brunstat.

cleia80
0

Har både honor och hanar och enda skillnaden jag märkt är när honorna brunstar att det luktar lite, men inget annat. De är lika goa allihopa!

Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com

[Sotis00]
0

#23 hm.. aja. det är väl olika för hamstrar. Vissa är mera sura och vissa är över snälla som alltid vill komma upp och mysa 🙂 #24 En hona på djurmagazinet var jätte sur på hon som jobbar där och ville "hugga" hon.. 🤔 Jag skulle först köpa den för att den var gullig i färgen som den hade men när hamstern var så i beteéndet så, näe. Puffen som jag har nu är gosig och brukar klättra upp för armen, och ändå så köpte jag hon för ca. 1 vecka sedan! 🙂

[JollyJustin]
0

Köp inte i djuafären! Det kan finnas sjukdommar på dem

[Sotis00]
0

#26 det är inte ofta som det händer att man köper en hamster som har en sjukdom. Mina hamstrar som jag och min syster har haft så har det inte varit nått problem alls. Inga sjukdomar har dom haft, inte. Så det är inte ofta något sådant händer 🙂

Frosstis
2

Det handlar inte om de har sjukdomar (eller klart det gör men det är inte det största problemet). Det största problemet är VART djuren kommer ifrån, eftersom de flesta kommer från grossister där de verkligen inte har det bra (du kan söka på google hur förhållanderna är där). De avlar på alla djur och bryr sig inte om temprament.

[JollyJustin]
1

Papaova!!!!!

linn8
2

Honor är lite "springigare" av sig. Honor luktar under brunst. Vill man ha en kel hamster så tycker jag hane. Min kompis har haft massor med hamstrar och dom mysiga hannarna älskar jag !

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!