Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 683 ggr
ebbamedruby
0

Hur långt i förväg?

Hej uppfödare & andra som kanske vet,

hur länge brukar man planera en kull? :)

jossa5
1

Det är nog lite olika. Men man kanske planerar att para Evert och Lotta, men just nu så har man fullt upp med Sonja's bebisar som precis kommit, och sen är det lite andra saker i livet som tar tid. Så det kanske dröjer ett tag innan man faktiskt parar dom.

Det beror nog på hur seriös man är också. Så man kollar och ser att det är bra, trevliga hamstrar med passande färger. Då tar det ju lite längre tid.
Men vissa kanske bara kollar färgen och parar sen utan att bry sig om något annat.

Funderar du på kull själv? Alltid bra att fundera och planera noga istället för att bara chansa på att det blir bra. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

ebbamedruby
0

#1, okej tack :D

nej funderar inte på kull själv, vill bara boka en bebis från en kull och tänker på när jag ska skriva, men jag antar att jag får leta upp uppfödare osv hehe, är bara uppspelt på att få ta hem ett litet liv till… men det är ju som sagt ett halvår kvar 😛

Cireea
0

Jag kollar alltid efter köpare medan jag planerar eftersom man vill att alla små bebisar ska få ett eget hem. 🙂

Just nu planerar jag en kull i december men samtidigt planerar jag i början av mars också. Sen kan saker och ting ändras under tidens gång men då får man bara planera om :)

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

ebbamedruby
0

#3, okej :) tack.

är du registrerad i shf? :)

Cireea
0

#4 Tyvärr inte

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

ebbamedruby
0

#5 okej :/

Zvintos
1

För mig skiljer det mellan att planera i huvudet och planera officiellt på hemsidan. När en kull föds och jag sparar avkomma, så har jag ofta redan då en plan/förhoppning på vilken typ av kombination det ska bli sen. Dvs vilken typ av partner den kommer få. Sen medan hamstern växer upp och jag ser vilka egenskaper som jag verkligen gillar och vilka som behöver kompletteras, blir det lättare att göra en mer tydlig kullplanering och då välja partner som kompletterar de mindre bra egenskaperna. Då brukar jag lägga ut det på hemsidan. 🙂