Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1125 ggr
Loverabbits
0

Skillnad mellan guld och dvärg?

Hej!

Jag undrar hur guldhamstrar skiljer sig rent temperamentsmässigt från dvärgar. Jag har upplevt det som så att guldar är ganska lata och mest vill sova, jag har dock ingen direkt erfarenhet av dem så jag ska egentligen inte uttala mig.. De dvärghamstrar jag har haft har alla varit väldigt pigga, nyfikna och sociala, mina har aldrig riktigt uppskattat mysstunder utan har föredragit lekstunder.

Nu är jag dock lite nyfiken på guldhamstrar så berätta gärna hur ni tycker att de skiljer sig från dvärgar i sättet! :)

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

linn8
0

Jag gillar dvärgar mer! Min kompis har 4 guld och 2 dvärg. Guldarna är mer lata. Men dvärgar är det mer fart på!

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[etsan]
0

Det är helt olika från hamster till hamster. Själv gillar jag mest dvärgar, tycker det är me sprutt i de. Men en gång hade jag världens goaste guldhamster som både ville gosa och springa och hoppa, ja han var hur mysig som helst, drömhamster! :) Men som sagt det går ej att säga, alla hamstrar är olika.

Loverabbits
0

Tack för svar!

#2 Såklart är det individuellt men det brukar kunna finnas vissa karakteristika saker hos varje ras, typ osv.  Men sen kan man inte dra alla över en kam. :)

Loverabbits
0

Puttar, gör gärna flera personers tankar. :)

Flygandebanan
0

Dvärghamstrar ska bo i grupp och guldhamstrar ska bo själva.

En dvärghamster är ju dessutom relativt mindre än en guldhamster.

Att en dvärghamster eller guldhamster är gosigare än den andre beroende på art tror jag inte på. Då det är relevant från hamster till hamster 😃

Jag kan ärligt säga att jag aldrig nånsin under mina 10 år som hamster ägare, ägt en dvärghamster. Men jag ska faktiskt hämta mig två urgulliga bröder nere i Skåne runt Julafton och dessa två blir mina första dvärgisar! Och som jag längtar.. Kan ni tänka er.

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

Cireea
0

Jag har aldrig haft dvärghamster själv men både min kusin och min syster har haft dvärgar och jag har inte upplevt någon större skillnad mellan dvärgar och guldisar när det kommer till hur pass "lata" dom är osv. 

Alla hamstrar som jag har/haft och som jag följt genom livet är/har varit aktiva, pigga, leksugna men ändå gosiga och inte lata. Men som sagt, det är ju individuellt 🙂

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Odette
1

Tycker att det är mest individuellt faktiskt. En del guldhamstrar bara sover, medan andra är vakna väldigt mycket och är mer aktiva. Likadant med dvärgar, de kinesiska dvärghamstrarna jag har nu sover jämt.. så det är nog väldigt olika! Vet inte om det går att säga att någon art sover mer än andra.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Loverabbits
0

Tack så mycket för svar, jag har blivit lite sugen på att skaffa en guldhamster så småningom så jag känner att jag vill lära mig mer om dem. Jag har ju bara erfarenhet av dvärgar. :)

[chibii]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag tycker du ska skaffa en guldis eftersom du ju har hafft dvärgar redan så det blir lite annorlunda osv :)jag har en guldis som heter chibi (tjej)

Loverabbits
0

#9 Ja, vi får se, lite sugen är jag. :) Vilken liten sötnos! :)