Hamster iFokus

Hamster

Etikettoff-topic
Läst 749 ggr
Dominic340
6

Tur att ens...

Hamster finns nära till hands när man har (panik) ångest! Finns det någon levande varelse här på jorden som kan trösta å lindra ångest så e det en hamster!! <3 

Tack Willy att du finns nära mig när jag har det svårt!

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer

http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

[lenniiis]
0

Ja, djur kan vara väldigt hjälpsamma när det gäller ens välmående 🙂 Men varför får du panikångest? 😕 Det är inte braa.

Dominic340
0

#1Jo, dom e underbara <3

jag har faktiskt ingen aning!😕 Troligtvis ärftligt då även min ena syster å mamma har haft panikattacker.. inte kul =/

[lenniiis]
0

Mår du dåligt över något speciellt? Är du stressad? har du någon slags fobi? Vi håller just nu på att läsa om panikångest i psykiatrin, därför jag är så nyfiken. Tycker att ingen ska behöva lida så :(

Dominic340
0

Jag e inte stressad vad jag vet =/ Men det känns som om jag ska dö precis när det kmr…. så mina kompisar fick ringa till polisen men då sa dom att vi skulle ringa efter taxi ellr åka ambulans…har ingen aning hur jag ska bota detta.. :( 

Den enda här i huset som kan göra en glad e min hamster.. e nog Willy.

ebbamedruby
0

om du känner att dina problem hindrar dig i vardagen etc, kan du bara gå till en psykolog och prata och eventuellt få tabletter utskrivna efter ett par samtal.

Dominic340
0

jag har både fått atarax å sobril utskrivet :) men jag e lite skeptisk till mediciner tyvärr. =/

ebbamedruby
0

du har inget att förlora om man säger så. :)

MarieMarguerite
0

Detta ligger mig varm om hjärtat så jag hoppas you dont mind att jag skriver en rad till dig om detta. Från någon som levde med panikångest så illa så jag vart fången i mitt hem mer eller mindre i perioder å missade allt kul i livet i 10 år vill jag bara säga: gör inte som jag och ge efter för rädslan utan möt den även om det känns som du ska dö, för de gör du inte. Gör inte som jag och tänk att ingen psykolog kan hjälpa mig. Alla ville bara ge tabletter men ja tjatade mig till bättre. Jag gick efter 6 år tillslut till psykolog på ångest mottagningen, kbt och någon som jag hade förtroende för hjälpte mig tillbaka till livet. Nu jobbar jag, reser, är sambo med bonusbarn, går på fester. Jag lever. Hoppas du väljer detsamma :)

DanceDiddi
1

Min katt känner av när jag är ledsen. Hon kommer fram och slickar mig i ansiktet och är jätte gullig.

Hälsningar mig, Brownie och Ville Pussmun

Anna4077
0

Jag hade också panikångest ett tag. Bara några år som tur var. Nu är det väldigt sällan jag har det. Skulle söka hjälp om jag va du. Finns både medicinsk hjälp och andra tekniker för att hantera det. Det går att leva med och hantera med lite arbete. Önskar dig lycka till! Det går att hantera och man dör inte av panikångest även om det känns så. Det är obehagligt och är "bara" känslor som rusar iväg. Även om kroppen reagerar så är det inte något farligt. Jag fick några droppar, theralen heter dom som hjälpte mig bättre än atarax. När jag åt atarax var jag nerdrogad hela tiden. Med theralen tog jag bara vid behov och de hjälpte utan att jag gick runt och var helt borta hela tiden. Men då åt jag 3tab 3 gånger om dagen. Inget jag rekommenderar eller som hjälpte mer än att jag var helt väck. Så vill dom ge dig en jätte hög dos varje dag skulle jag be om något annat. Men be ändå om annan hjälp med. För det behövs ändå. Medicin är bara en del som kan hjälpa men inte på lång sikt.

Anna och taxen Max

Dominic340
0

#8 Vad bra att det gick så bra för dig till slut! :) Jag e oxå anti mot mediciner och jag var nära att bli inlagd… jag har kontakt med en läkare blir det inte bättre så måste jag söka proffessionel hjälp =/

#10 Jadu, Panikångest e inte alltför kul….. fick det igår som sagt så nu vågar jag knappt vistas ute =/ Och atarx trodde jag var bra såsom läkaren framförde det iaf hon sa att Atarax var en mild medicin å icke beroendeframkallande men om jag ska vara ärlig så hjälpte medicinen föga…. jag har kontakt med en läkare blir jag inte bättre så får jag försöka fixa KBT(Kognitiv beteende terapi) Vilket jag hört ska vara bra.

Anna4077
0

KBT ska vara jätte bra här jag fått höra. Finns något som heter mindfulness som ska vara bra med även om det inte funkade för mig. Har du medicin som inte funkar är det viktigt att säga det. Det finns annat men det finns också andra metoder än medicin. Själv sväljer jag glatt de dom ber mig att prova men funkar det inte stoppar jag det inte i munnen. Tyvärr får man ju prova ett tag men du ska sätta stopp när du vill det. Det är din kropp och du bestämmer. Själv känner jag att allt är värt att prova men har också slutat med tabletter när läkarna inte lyssnat och vägrat äta det som inte känns rätt Hoppas du hittar en metod som funkar för dig.

Anna och taxen Max