Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 429 ggr
cleia80
0

Vad är ert syfte med aveln?

Mycket prat om syfte hit och dit så jag blir nyfiken på varför ni föder upp hamstrar? =)

Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com

Lojs
2

I grunden bottnar det för mig i ett intresse för djur och genetik. Hamstrar har korta generationer och man ser fort resultatet av sin avel. I min avel fokuserar jag på svart- och gulbaserat, vilket är en ganska liten del av hamsterpopulationen i Sverige just nu. Mitt syfte med aveln i grunden är att få fram så bra individer som möjligt av de färgkategorierna, samtidigt som man måste värna om genetisk variation och liknande aspekter. Det är en balansgång där jag måste försöka hitta bästa möjliga individer av mina färger (svårt, väldigt få föder upp de kategorierna med full stamtavla), eftersom de är en så liten del av popularionen så är dessa individerna ofta lite sämre än de crèmebaserade och vilttecknade, främst har de lite sämre typ (är tunnare och mindre) och är vildare i temperamentet. Samtidigt som jag försöker hitta bra individer från mina kategorier så letar jag vilttecknade individer med bra kvalitéer att korsa in i mina linjer, det är svårt då jag har de recessiva svartbaserade färgerna som lätt försvinner. Ja, det var lite kort i alla fall. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

NinaS
0

Intressant tråd, puttar upp. :)