hamstrar från utlandet
Min mamma ska kanske köpa några robbar och ta hit dem. Hon åker hit med färja. Är det fortfarande upp till 5 djur man får ta med sig utan att behöva fixa massa papper?
- Redigerat 2021-06-06 10:31 av Herveaux
Om det är inom EU, ja.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#1 Yep, det är det. Tack :)
Du har läst på kring Papova hopps jag och dess smittrisker ECT från utlandet? :)
MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.
Medarbetare på hamster.ifokus.se
#3 Ja, det har jag. Det drabbar väl bara guldhamstrar?
#4 Ja, det drabbar bara guldhamstrar, men dvärghamstrar kan bära på viruset.
Mvh,
Ojdå, jaha… Det är hamstrar från nån tysk från uppfödare.
#5 Nej, dvärghamstrar är inte smittbärare av papova.
#7 Man vet tyvärr inte om dem är det eller inte. Risken finns alltid. Frågan är hur stor den är samt om man är villig att ta den. 1. Kan bara guldhamstrar få papova? Guldhamstrar kan få papova, och även "Europeisk fälthamster" (en vild art som inte finns i Sverige). Andra djur kan bära på smittan men inte bli sjuka själva. Exempelvis genom att ha viruspartiklar i pälsen. Källa: http://hamster.ifokus.se/discussions/51d98adcce12c40d54000e33-papova?discussions-3
#8 Vad jag har förstått så kan inte dvärghamstrar få papova. En smittbärare är vad jag har förstått ett djur eller människa som får sjukdomen men inte blir sjuk själv. Som t.ex när råttorna spred digerdöden. De var smittbärare och smittade människor men blev inte sjuka själva.
Att partiklar med papovavirus fastnar i pälsen och därmed kan föras vidare är inte att vara smittbärare, då är ju en mobiltelefon eller en människa eller ett papper, ja vad som helst egentligen, också smittbärare.
Om jag nu har förstått det hela rätt.
#9 Aha, mitt fel. Trodde att smittbärare även var djur som kan bära smittan utan att vara sjuk av den.
Mvh,
#9 Nej de kan ej bli sjuka av den. Men kan vara smittbärare. Allting som bär en smitta vidare är ju en smittbärare
#11 Nej, jag tror inte man definierar en smittbärare så. Att säga att en dvärghamster är smittbärare är i mina öron fel. Den är smittbärare lika mycket eller lite som allt annat. En låda med spån där det har funnits en guldhamster med papova i t.ex skulle ju lätt kunna smitta en annan guldhamster om man sätter ner den i samma låda. Då skulle jag kalla den lådan en smittkälla. Men inte en smittbärare.
En smittbärare bär på viruset hela livet ut och smittar andra hamstrar. En guldhamster som har papova men inte visar några symptom t.ex är en smittbärare. Den kan under hela sin livstid smitta andra.
Det kan inte en dvärghamster.
Smittkälla! Mycket bättre ordval, tack :) då är vi överens. Andra saker kan vara smittkällor.
#13 Precis. Sen är det ju viktigt att komma ihåg att papovaviruset överlever länge utanför en guldhamster, så allt som har varit i närheten av en papovasmittad guldhamster ska inte tas med till andra ställen där det finns chans att smitta kan överföras till andra guldhamstrar. T.ex. bör man inte gå in i djuraffärer om man har papovasjuka djur hemma eller nyss har haft smittan hemma. Då är ju risken stor att smitta följer med till djuren i affären. Samma sak med dvärghamstrar så klart. Har man eller nyss har haft papovasjuka guldhamstrar hemma så tar man givetvis inte med sig sina andra djur vare sig det är dvärgar, katter, hundar, illrar eller fåglar till andra ställen där det finns djur.