Resa med hamster
Hej!
Jag skulle vilja veta om det finns några speciela lagar när man reser till utlandet med hamster. Tänkte nämligen ta med mig min hamster till mitt sommarhus i ungern nästa år. Vi år borta i 3-5 veckor och min mormor som passar mina andra djur(kaniner som kommer ha ungar då) Skulle hon nog uppskatta att inte behöva ta hand om hamstern oxå.
Nu tänker jag även såhär, klarar en hamster av att åka i en bil i två dagar? Hur gör man när vi åker båten över till till tyskland, det är ju kallt nere där bilarna står, brukar man få ha med sig djur bara i speciela hytter eller tror ni det funkar i alla?
och självklart om ni tycker det är en bra ide så inte hamstern stressar förmycket, hon åkte med oss iår när vi åkte skidor enkel väg är det 90mil och hon klara det bra, det jobbiga var ju bara att man fick linda in hennes transportbur i filt innan man gick ur bilden mm, men vi åker på sommaren så det är betydligt lättare.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
hej!
Jag ha ett litet tips vad gäller transportbur. Du kan köpa samla låda i ikea för 79 kr som innehåller lagliga mått, sedan kan du klippa ner höjden på sidorna till 30-40 cm och antingen köpa nät eller ha lock på så har nog hamstern det trevligare än i en transportbur. du kan ju ha fleece filt på bottnen som kostar 15kr i ikea och ha spån ovanför, då blir det nog varmare för hamstern.
Vad gäller allt annat kan jag tyvärr inte svara på eftersom jag inte vet.
#1 har ju med mig buren till henne som hon får såfort vi är framme(den största samla lådan) har tyvärr inte plats med någt annat en transportburen i bilden, sålänge jag inte vill ha henne inoakad längst bak i bagaget under alla saker, kallt blir det nog inte snarare förvarmt,
// Hanna
Jaha ok. men får hon inte plats i baksätet då?
#3 jodå:) Det är där hon ska vara fast i sin transportbur hade jag tänkt:) måste fortfarande resa med min familj(får inte stanna hemma själv) och mina syskon ska ju oxå med.
Men kom presis att tänka på att jag ska flyga hem själv sen kanske svårt att ta med sig en hamster på flyget eller? så det blir nog inget med detta endå:(
// Hanna
hur länge ska du vara där? Du kan ju skaffa hamster vakt…
#4 Hamstrar är förbjuda på flyg
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
varför är de förbjudna?
#7 Då blir det inget flyg för henne då, ev att mina föräldrar tar med henne hem,annars får hon stanna hemma så min mormor får sköta henne, men känns inte rätt att lämna henne eftersom min mormor ska ta hand om mina kaniner oxå, hur är det annars med lagen? Får man ta in och ut hamstrar inom EU?
// Hanna
#11 Törs inte alls yttra mig, men vet de som brukar ta in hamstrar från tyskland o finland, utan de jag vet mera säkert är flyget, de vägrar väl i stort sett alla djur utöver hund/katt, är väl för stora risker om t ex en hamster tar sig ut o gnagar på någon viktig kabel
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Inom EU får man ta med sig 5 djur per person utan tillstånd.
ok.

P.g.a. lufttrycket hade jag aldrig fått för mig att flyga med min hamster ändå. Det är bara att tänka på hur ont det kan göra i mina öron när det slår lock.
Mvh Ellenfyrkant
ja just det
Nej den klarar inte det om den är i en för varm bil du måsta nog ha fläkten på eller något om den ska klara sig hamstrar är nämligen känsliga mot värme hamstern ska inte vistas i en för varm miljö
Även om det är kallt i båt garaget är det varmt i bilen så den ska inte vistas i en varm miljö så den får följa med upp till en djur hytt där man brukar ha djur.
#17 Inlägget är flera år gammalt, så det är inte nog aktuellt längre.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus