Nu anordnar vi utställning!
Jag och tre av mina vänner har som projekt att på skolans nästa Öppet Hus (26e Oktober) anordna en smådjursutställning! :)
Det är helt gratis att vara med.
PETklass gäller och domare finns.
Djurslag:
Kanin, hamster, marsvin, mus, råtta, gerbil, degu och chinchilla.
För mer information besök vår hemsida. Där sker även anmälan!
Anmälan är till för att vi skall kunna beräkna hur många som kommer.
>>GÅ TILL HEMSIDAN<<
Har ni frågor får ni gärna ställa dem här :)
Tipsa gärna andra ni känner också!
Med vänlig hälsning
Sanna, Macy och Yuki
Har ni tänkt på papovarisken? Vet att det varit lugnt nu ett tag, men det var ju faktiskt papova i somras, och alla som haft har nog inte suttit hela sin tid i karantänen än.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Hmm, sant. Kanske är dumt med just hamstrar. Tänkte inte på det. Det var utställning förra året och då var vi väldigt noga med hygien men klart att det finns en risk. Än så länge är det bara mina (friska) hamstrar samt min väns (friska) hamster det rör sig om. Jag hoppas att ingen här som vet med sig vara i riskzoon eller haft det hos sin "besättning" skulle anmäla sig.
Vi kommer kräva att domaren spritar händer och använder olika handskar med varje hamster. De kommer heller inte stå ihop i lokalen. Underlaget (tex tidning) kommer bytas mellan varje hamster. Självklart är det aldrig helt riskfritt.
Kan ju tipsa om att ha gummihandskar och plastförkläden när ni dömer just guldisar. Byta mellan varje hamster/hushåll, så minskar risk för att föra smitta vidare, ifall det är någon som omedvetande har det.
Iom att papovan inte bryr sig om handsprit som jag förstått det.
Jag hoppas det går bra för er iaf! Är ju alltid kul med utställning! :)
Mvh,
Tack, skall fixa det. Vi har plastförkläden i djurhuset vi säkert kan låna.
Får säga till domaren att det blir så pga papova-risk :) Bör inte vara några problem eftersom det är vi som faktiskt anordnar det hela (dvs bestämmer, haha.) Vet du hur det är med papova och luftburen smitta??
Papovan är väl kontaksmitta eller om det är droppsmitta (dvs nyser en hamster och snoret flyger så följer smittan med i det flygande snoret), så har ni bara handskar och förkläden så minskar ju det risken.
Så gjorde dom i somras när SHF hade en utställning iaf. Sprita händer för dvärgar och gerbiler, och handsk-byte mellan varje guld.
Det kan ju dock vara värt att be dom som har guldar att inte sitta bredvid varandra och ev peta på varandras djur, bara för att vara lite säkrare. :)
Mvh,
Jo jag går djursjukvård vet vad droppsmitta är ^_^!
Japp vi kommer vara noga med att informera, tack för påminnelsen! Hade säkert kommit på det tids nog men alltid bra att vara ute i tid så det uppskattas :)
Doh, det tänkte jag inte alls på! xD
Jadå, ingen fara. Är ju tyvärr lätt hänt att det glöms bort att man ska vara lite försiktig än, då det är lugnt och man inte hör om några nya fall.
Lycka till! :D
Mvh,
Haha inte lätt at veta! :'>
Jo "stormen" har lagt sig lite. Men vi pratar ofta om det. Jag och min vän informerade min djursjukvårdslärare om sjukdomen när det var som värst och hon hade aldrig hört om den. Förra veckan var den med som exempel inför ett prov - framgång! :)
Tack!^_^
Skulle vara jätteroligt att åka dit med mina dvärgar, men tyvärr är det lite långt från Gävle ;-(
Tyvärr är det för långt för mig med.
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Jag ska då verkligen försöka att ta mig dit!
Nu såg jag dig "Gerro" ;) Haha. Skrev upp dig som "eventuell" anmälan ;)
Hahah!
Okej, jag får se. För att jag vill inte åka själv så jag ska höra med lite kompisar om någon vill följa med :)
Har du lagt ut detta på mif? Isånnafall gör det! Tror många skulle vilja komma :)
Checka in @gnagarboden på instagram 
Om du syftar på mus i fokus (??) så har jag det :)
#16 jag tror hon menar marsvin (för om man går in på chokladtassens privata sida står där mest om marsvin) men mus kan det ju också bara :)
Får man vara med med dvärgar? Tror inte det är så långt :)!
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Jajjemen det får man! #18Guldisarna och dvärgarna tävlar i samma klass.
När du anmäler dig på sidan finns "Hamster (Dvärg)" som alternativ :)
#16 - Jaha ja! Har dock postat där med ;)
Kanske kommer, mamma skulle kolla jobb och sånt :)
(ja jag mena marsvinifokus hehe.)
Checka in @gnagarboden på instagram 
Kul!^_^
Skulle såå gärna komma, men det är rätt långt från Gävle va :/ ;-)
Skulle också jätte gärna komma, men har inte tiden o köra 5h framåt och tillbaka under en dag .. :( 51 mil från gävle "5-6h med bil"
MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.
Medarbetare på hamster.ifokus.se
Kan alla sluta bo i Gävle?!?!? xD
#25 ska försöka, nejdå, men såfort jag kan (flyttar hemifrån) så säger jag hejdå till Gävle och drar iväg som ett spjut :D
Gud vad kul! Kanske åker dit då och använder ursäkten "öppet hus" och tittar på djuren istället :p
Puffpuff! ^_^
Kommer folk sälja djur där också?
Nej!
#30 Får man inte det? Asså jag menar om jag ber någon ta med ett par möss dit, som en mötesplats? 😐🙂
Alltså det är ett klassrum som är själva lokalen så det är rätt begränsat med plats och tanken är inte att försäljning skall förekomma.
Dock är ju öppet hus stort och ingen hindrar dig:)
#32 Ja okej, tack för informationen :)