Katter & hamster
Jag undrar om det är någon här som har katter som lyckats bli vän med ens hamster? 🙂
Medarbetare på Vegetariskt Ifokus
har haft hamster tillsammans med mina perserkatter, vissa tycker det är kul att iaktta hamstern genom buren, i början var dem som besatta men sedan så var dem inte så intresserade längre. Jag skulle nog aldrig släppa lös en hamster i umgänge av katter, men jag kunde dock hålla fram hamstrarna och då kunde vissa av katterna tvätta dem. Hamstrarna fick även komma ut och springa i boll på golvet och katterna var mest nyfikna och ryggade bak när hamstern kom fram till dem. Hamstrarna brydde sig aldrig om katterna.
vet dock en som har hamster löst ihop med katt och katten gör inget, men jag skulle inte våga chansa, allt beror ju också på hur katten är som individ.
Sajtvärd på Perser iFokus
#1 Jag har också perserkatter och dom är nyfikna, dock visar dom inte att dom liksom vill attackera hamstern eller liknande. Har även låtit katterna lukta på hamstern och det har gått bra. :)
har du guldhamster el dvärg? tror Guld är mindre benägen att bli jaktmål. en dvärg är ju väldigt liten och snabb och jag inbillar mig att den lättare triggar igång jaktinstinkterna
#3 Guldhamster, rätt stor och fluffig 🙂
då är nog oddsen bättre ;)
Har en bondkatt och vi bor på landet. Hon jagar möss, fåglar osv frenetiskt men hon bryr sig inte alls om hamstern. Hon kröp till och med ut i vardagsrummet och katten brydde sig inte ens. När vi hade marsvin var hon till och med rädd.
Idag hade jag gjort rent buren och då kom min lilla simba och kela med buren och mina hamstrar brydde sig knapt .😉
Nope hittade däremot min ena katt nere i akvariet en gång haha. Hjärtattack…
Hon gillar att stå och nosa på dem när de är i transportburarna, har inte så mycket jaktinstinkt… men no way att jag ger henne chansen xD
Min katt kunde titta på mina hamstrar ibland men han var mest rädd för dom när dom träffades 🙂
Däremot så är min hund bästa kompis med min hamsterhane, så fort jag frågar efter Seth så springer han till buren för att hälsa på honom.
Dom är så söta tillsammans ❤️
Kan tillägga att mina hamstrar är guldisar
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Nu har inte jag hamster men jag hade gerbiler, mina äldre honor brydde sig knappt om de och den ena ( som även är väldigt blyg) låg till och med still i sängen när en av gerbilerna sprang runt henne, den kattens syster däremot tog en gerbil en dag när jag inte stängt locket ordentligt.
Mina andra, yngre, katter var som besatta och om jag inte stängde dörren så satt de och bokstavligen hoppade in i glaset, slog på glaset och klöste på glaset för att komma åt gerbilerna..
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Jag! Jag har haft en hamster hane förut men den är död nu och min katt blev vän med min hamster hamster klättra upp på min katt de lekte tillsammans och dessutom älskar min katt att äta möss och liknande varelser men han är för gammal för att orka men just den här hamstern gillade han inte som mat utan som kompis de var typ bästa kompisar när min hamster var i buren sprang min katt runt och majuade för att han ville leka med min hamster det var så gulligt. Men när min hamster dog så blev min katt mycket ledsen! :'( men nu är han glad :-) Vänliga hälsningar Hamster älskaren!!
Jag vågade aldrig släppa ut min hamster till katten innan jag visste att de var kompisar hamstern bara sprang iväg till katten jag fick panik!!!!