Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 1073 ggr
Ellenfyrkant
0

Blöt bak gammal hamster?

Vad kan orsaken vara till att en gammal hamster blir blöt i baken?

Mvh Ellenfyrkant

dolfen
0

Råkade snubbla in här.

Såg en gång en del av något djursjukhus-avsnitt och det handlade om någon liten gnagare (hamster?) som (om jag kommer ihåg rätt) hade "blöt bak".

Har för mig att orsaken var urininfektion. Men jag är inte helt säker.

Rebornbabyn
0

Är det mer som vätska, eller kan det vara diarré?

Som #1 sa kan det vara urinvägsinfektion också.

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Klarar_Hogberg
0

Det kan vara att den har en sjukdom som heter "wet tail".

Det är typ en ganska allvarlig sjukdom och man vet inte var den kommer ifrån. Jag tror inte heller att den går att botas men jag är ju inte säker på  att det är den. 

Det kan annars också vara att hamstern har suttit i sitt urin. 🙂

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

Fiona1234
0

Kan vara som Klara nämde. Har denne vatten skål? Kan isåfall ha ramlat med baken i :). Men är det typ diarré? Kolla lite extra och ta bild/ förklara bättre :)!

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Rebornbabyn
0

#3 Fast Wet tail drabbar oftast bara hamstrar under 6 månader.

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Ellenfyrkant
0

Ja jag vill betona att det är/var en gammal hamster. Det blöta i baken kom hennes sista levnadsdagar och jag är nyfiken på vad som var orsaken till just det. Hon åt och drack till det sista. Men skriver och frågar för att lära mig vad just detta kan berott på. Kan det vara en infektion i samband med nedsatt immunförsvar, kan set vara något organ som börjat lägga av? Känns inte som det skulle vara en ovanlig situation på en gammal hamster så tänkte att någon här kanske besitter tidigare erfarenhet.

Mvh Ellenfyrkant

Fiona1234
0

Jaha, finns ej denna hamster längre :/?

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Klarar_Hogberg
0

Jag tror att det egentligen bara var något enkelt som att hamstern hade inte orkat flyttat sig så den hade suttit i sitt urin eller att den hade doppat sig i vattnet men jag vet ju inte så mycket om hur det var när hamstern var sjuk.

Men blev baken mörkare eller luktade det annorlunda eller så??

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

goldenhamsters
0

Jag tror att det kan ha varit diarré. Det är väldigt farligt om ett så litet djur som en hamster får diarré. Hade ett marsvin en gång som fick diarré, tog honom till veterinären och fick börja tvångsmata honom med critical care och vatten för att han inte skulle förlora för mycket vätska. För om de väl får diarré kan det gå väldigt fort för dem att förlora för mycket vätska, de kan dö inom några få dagar. Marsvinet som jag hade fick vi avliva efter några dagar ändå, hans tarmar hade lagt av.

Mvh Alicia.

Ellenfyrkant
0

#9 Intressant! Men såklart väldigt tråkigt. Tack för att du delade med dig av den erfarenheten!

Dock känns det som att… När en hamster på 2,5 år är gammal och blivit skran plötsligt får diarré så är det något som hänt i kroppen. Då tror jag det är svårt att bota, för något ska de ju dö av så att säga. Men visst går det fort och det är så tråkigt.

Mvh Ellenfyrkant