Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 6740 ggr
Ebbzenbabbzen
4

Hur gör man ett korsningsschema?

Ja, som rubriken säger 1 hur gör man ett korsningsschema 2 hur räknar man ut vilka genkoder hamstrarna har 3 hur och var sätter man in bokstäverna 4 vad ska stå med vad och 5, ja, jag vill veta allt!:) ( jag har läst allt på svenska hamsterföreningen men fördrog inte riktigt:) ) Tack på förhand!

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

Zvintos
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1 hur gör man ett korsningsschema?
Man gör ett korsningsschema genom att rita upp två vågräta streck och två lodräta streck. Därefter bestämmer man sig för vilket anlag man vill räkna ut, exempelvis creme. Då skriver man i översta vänstra hörnet in båda föräldrarnas anlag för creme. På bilden jag bifogar så är båda föräldrarna cremebaserade. Jag har valt att göra hanens anlag blå och honans rosa, för att försöka göra det lite enklare. Ungarna ärver ett anlag (vilket då blir en bokstav/bokstavskombination) från vardera förälder. Ena förälderns anlag skriver man in i de två översta rutorna och den andra förälderns anlag skriver man in i de två rutorna till vänster, under den där man skriver in bådas. Sen lägger man helt enkelt ihop de olika rutorna. I det här fallet har jag använt mig av e1, e2, e3 och e4 för att visa hur man lägger ihop anlagen. 

e1+e3 = ee
e1 + e4 = ee
e2 + e3 = ee
e2 + e4 = ee

Så kan man göra med alla de olika anlagen, men det måste vara samma anlag man provar. Man kan exempelvis inte välja ee på ena föräldern och pp på den andra. Utan man får helt enkelt ta ett anlag i taget. 🙂

2 hur räknar man ut vilka genkoder hamstrarna har?
Först kollar man på vilken färg själva hamstern i sig har. Vi kan låtsas att hamstern är choklad. Då kollar man vilka anlag som färgen choklad består utav, nämligen svart och rost (brunörat). Svart har genkoden aa och rost har genkoden bb. Alltså har en choklad genkoden aabb. Sen kollar man vilka anlag föräldrarna har. Anledningen är att ungarna ärver ett anlag från vardera förälder. Att komma ihåg är dock att de inte kan ärva dominanta anlag, exempelvis silvergrå, utan då blir den silver själv. Det är recessiva anlag man tänker på när man kollar vilka anlag den ärvt från sina föräldrar. Låt oss säga att mamman är cinnamon och pappan är svart. Cinnamon har genkoden pp. Eftersom hamstern vi undersöker genkoden på redan är svartbaserad, har den inte ärvt några synbara anlag från pappan. Däremot vet vi att den ärvt ett p från sin mamma. Hur man väljer att skriva ut att den är bärare av ett anlag skiljer sig lite och båda är väl egentligen rätt. Jag föredrar att skriva stor + liten bokstav om hamstern är bärare av anlaget, i detta fall då Pp ("icke rödögt anlag" + "rödögt anlag"). Det är bara föräldrarna man kan titta på och se vilka anlag som ungarna med säkerhet har ärvt. Det går att kolla längre bak i stammen, men då är det mest för att se vilka anlag som finns och som eventuellt nedärvts.

Nu fick vi då alltså fram att denna choklad har genkoden aabbPp, dvs choklad med anlag för rödögt.

3 hur och var sätter man in bokstäverna?
Exakt hur man skriver genkoden, dvs i vilken följd, är lite upp till en själv. Jag föredrar att först skriva ut eventuellt dominant anlag och sen de recessiva, därefter teckningen och sen till sist pälstypen. Men det går lika bra att skriva det i vilken ordning man vill, förutsatt att man själv förstår i vilken följd man skrivit.

4 vad ska stå med vad?
I genkoden skriver jag med alla anlag som hamstern själv har, som den eventuellt ärvt från sina föräldrar, eventuell teckning och sen pälstypen.

Exempel:
Offwhite brunörad korthår satin = Sgsgeebb Sasa

Sgsg = heterozygot silver (dvs ett anlag silver)
ee = creme
bb = rost (brunörat)
Sasa = heterozygot satin

Korthår har ingen genkod eftersom det är den ursprungliga pälstypen.

Blev det något klarare, eller är det fortfarande rena grekiskan? 🙂

Ebbzenbabbzen
1

Tack så jättemycket för hjälpen, men jag är ganska trögfattad!:) om min hamster är silversvart, lh, och "ren" i stammen, vad har den för genkod då? Och om min andra hamsters stamtavla ser ut så här ( bild nedan ) vad har den för genkod? Vilka färger och anlag kommer ungarna att få? Förklara gärna hur du tänker och hur du gör då också, så hoppas jag verkligen att jag kommer att förstå då! Tack så jättemycket!

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

Zvintos
2

Om hamstern är silversvart och "ren", dvs inga andra anlag än silversvart/svart, så är genkoden Sgsgaa ll alternativt SgSgaa ll beroende på om den är heterozygot eller homozogyt. Har den två silversvarta föräldrar kan den vara homozogyt, dvs "dubbel-silver", annars är den heterozygot.

Din andra hamsters kända genkod är aabbEe ll (ll står för långhår), dvs genom stammen så vet vi att den bär anlag för creme. Anledningen är att pappan är sobel bö och alltså cremebaserad (sobel bö har genkod eebb), vilket gör att alla ungarna får ett e från honom och ett b. I och med att hamstern är choklad, så har den redan det i genkoden. Mer än så kan vi inte veta att hon bär på, men däremot gissa att det eventuellt kan ha följt med anlag.

För att räkna ut vilka färger ungarna kan få, så kan man helt enkelt använda korsningsschemat. När det gäller silver, kan man använda sig av små bokstäver om den inte bär på det, alltså tvärtom mot vad man gör med recessiva anlag.

Då börjar jag att korsa Sg och sg.

Resultaten här blir alltså 50% Sgsg och 50% sgsg, alltså 50% blir rent teoretiskt någon silvervariant och 50% blir utan.

Därefter går jag vidare till nästa anlag, nämligen svart.

Eftersom båda är svartbaserade, blir alltså alla ungarna svartbaserade.

Nästa anlag jag väljer är rost/brunörat.

Här ser vi att alla ungar kommer bli bärare av rost/brunörat.

Anlaget därefter är creme.

Resultatet blir att 50% rent teoretiskt kommer bära på anlaget och 50% kommer vara fria. Vilka som kommer bli vad är omöjligt att säga, utan brukar då visa sig vid eventuell kull.

Till slut tar jag långhår. För man kan ta även pälstyperna om man är osäker på vilket som är dominant över vad.

Nu är långhår ett recessivt anlag och funderar precis som andra recessiva anlag, dvs om bägge föräldrarna är det så kommer alla ungarna också att bli det.

Slår man då ihop de olika resultaten på de olika anlagen så får vi följande:
* SgsgaaBbEE ll = Silversvart långhårig med anlag för brunörat.
* SgsgaaBbEe ll = Silversvart långhårig med anlag för brunörat och creme.
* sgsgaaBbEE ll = Svart långhårig med anlag för brunörat.
* sgsgaaBbEe ll = Svart långhårig med anlag för brunörat och creme.

Nu blev det visst en halv roman, men men. 😛

Zvintos
1

Ser btw att en hamster i din honas stam är ifrån mig. 😉 Zvintos Kalliope, antar jag? 😛

Ebbzenbabbzen
1

Tack så jättemycket! Nu förstår jag! Bara en grej jag undrar. Spelar det någon roll i vilken ordning man sätter bokstäverna i genkoden? Förlåt att jag frågar så mycket, men det är något jag länge försökt förstå och du är ju VÄLDIGT kunnig tycker jag!!!🐹 Och ja, det är Zvintos Kalliope! Jag släcktforskar och har till och med en bild på henne! Har du någon bättre bild så får du gärna visa den!

Zvintos
1

#5: Njae, egentligen spelar det väl kanske ingen större roll. Enklast är väl dock att försöka skriva ungefär på så sätt som det står på SHFs hemsida, så blir det enklare. Men man kan nog förstå ändå. Huvudsaken att varje anlag står i rätt följd, dvs Sgsg och inte sgSg till exempel.

Fråga på du, det är ju så man lär sig! 🙂 Och tack! Tycker genetik är både roligt och intressant.

Har bild på både Kalliope, hennes föräldrar samt även hennes pappas föräldrar. 🙂 Ska leta på dem så lägger jag in dem här. 😃

Zvintos
2

Sådär, hittade lite bilder på Kalliope och lite förfäder till henne som jag ägt. Om du klickar på bilderna så blir de större.

Zvintos Kalliope

Hennes mamma Silverdalens Pessy (normalfärgad dominant spot långhår).

Hennes pappa Zvintos Arthur (offwhite korthår satin).

Arthurs mamma Carmabola (silvergrå korthår).

Arthurs pappa Paradisgårdens Vivaldi (offwhite brunörad korthår satin).

Ebbzenbabbzen
0

Så himla fina! Fastnade speciellt för Zvintos Arthur och silversalens Pessy! Så gulliga! Jag bara ÄLSKAR dominant spot! Tack så hemskt mycket för hjälpen! Har försökt att lära mig det här med korsningsscheman hur länge som helst nu känns det som! Men nu tror jag att jag fattar! Utan din hjälp hade jag nog aldrig förstått!:) Kommer kanske att fråga lite mer sen om det dyker upp något problem! Det här är Rut, hon heter ju egentligen Haily men hon kallas Rut!

cleia80
0

Oj, vad roligt, tror jag börjar fatta det här lite nu med koderna och hur man räknar, tackar så mycket för förklaringarna! =)

Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com