Diabetes stickor:(
Hej! Min kompis hamster på ca 2 år har kanske diabetes!:( Jag har hört talas om några "stickor" man kan köpa på apoteket och lägga i kisset och då få reda på om den har det! Vad heter dom "stickorna"? Och om hamstern har deabetes, vad ska man då göra ( jag vet at den ska ha bra tillgång till vatten, men vad mer?) Snälla hjälp mig/hamstern!
Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com
Stickor finns att köpa på apoteket. Fråga efter stickor att mäta socker i ruiner. Kan tänka mig att djur precis som människor inte ska äta mat som innehållet socker. Kan ni ringa och rådfråga en veterinär?
Mvh Emmy
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus ♥
min campbellsuppfödning ♥Eldängens♥
Finns en som heter keto diabur men det är nog lättast att fråga om glukosstickor man kollar urinen med.
Har själv diabetes och kan säga att nästan allt utom vatten och kött innehåller socker.
Men bara för att den har diabetes betyder det inte att den är "allergisk" mot socker och får absolut inte äta det mot utan behöver det för att orka dagen men det gäller ju att ge rätt mängd. För lite socker kan leda till koma och för mycket kan leda till bl.a ögon och njurskador på lång sikt.
Finns ju saker som innehåller mer socker än andra som tex frukt eller liknande.
Saker som innehåller väldigt lite socker som man kan ge till hamstern är tomat, gurka, salad och morötter.
Lycka till och hoppas att den lille slipper diabetes 🙂
#3 Innehåller inte morötter ganska mycket socker? Eller det kanske är annan typ än vad som är farligt på det viset?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#4 Näe vad jag har hört så innehåller inte dem mycket socker (enligt diabetesläkaren iaf) men man vet aldrig, experter kan ha fel …🤔
Fast tror ändå inte det då jag ätit morötter utan att blodsocker nivån stigit.🙂
Funkar dessa verkligen på hamstrar? Har inte människor och hamstrar olika nivåer av glukos (?) så stickan blir mindre tillförlitlig?
#4 Tror att det finns mellan 1-5 g socker i en normalstor morot och en hamster äter ju ändå inte så mycket så den får nog i sig max 1 g socker när man ger dem morot. Vet dock inte hur det påverkar en hamsters blodsocker men det påverkar inte människans (väldigt lite i sådant fall)🤔
Hittade detta http://lexicon.dansukker.com/print_expl.asp?id=718
Edit: Kanske man kan ha nytta av om man ska bestämma hamsterns kost om den nu har diabetes.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#8 var ju i alla fall inte helt fel ute 🙂
Det svåraste är ju att veta hur mycket det påverkar hamstern för jag vet inte om det är samma för hamstrar som för oss människor.
Det är kanske bäst att kolla med vet 🤔
Stickorna fungerar på hamstrar också, så länge dom mäter glukos i urinet. Hamstrar ska ha ungefär samma världen som människor, alltså ungefär 4-8 mmol/L beroende på om man ätit eller ej / stress osv. Dom stickor man köper på apotek, tex Clinistix & Keto-Diastix (som jag kör på) mäter glukoset i urinet där lägsta värdet är 5 mmol/L och högsta 111mmol/L. Dessa stickor fungerar jättebra på hamstrar.
Såhär ser resultaten ut på baksidan av förpackningen. Om hamstern får den ljusblåa/tukosa färgen så har den inte diabetes. Om den har grön eller brunt så skulle jag nog säga att den har diabetes. Kom ihåg att stress kan påverka resultatet! Så om du har testat och fått posetivt för diabetes så är det bra att dubbelkolla en gång till.
Mvh Emmy
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus ♥
min campbellsuppfödning ♥Eldängens♥
#10 Bra förklarat!
Jag har fått positivt en del gånger på Campbells och det finns ingen som helst tvekan då, på bara några sekunder ändras färgen till den mörkaste nyansen.
Oftast vet jag redan innan att de kommer visa positivt, de dricker mycket, kissar mycket, är allmänt griniga och hängiga. Så teststickan fungerar mest som bekräftelse.
Testade mina 5 veckors ungar igår och inte en enda sticka ändrade färg! Glada o pigga ungar, precis som det ska vara. Sådana dagar är det kul att vara uppfödare :-)
Tack så hemskt mycket för hjälpen! Det är ju så sorgligt! Speciellt efter som han är så underbart söt och otroligt jämt bandad!
Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com
TS Jag tycker det är märkligt att hamstern ska ha fått diabetes så sent i livet. Är den inte helt enkelt bara gammal?