Personlighetsskillnader på hane och hona?
Hej!
Jag har haft 3 stycken guldhamstrar, alla hanar. Men om jag nu funderar på att skaffa en hona nästa gång, behöver jag räkna med några större skillnader personlighetsmässigt? Har hört att honor kan vara lite mer "tjuriga" i och med brunst osv… men ni som har haft hamstar av båda könen, tycker ni att det spelar någon roll?
Alla mina hanar har varit så gosiga!
Tack! 🙂
Min hona är inte tjurig vid brunst. Dock luktar hon väldigt starkt då!
Annars vet jag inte fler skillnader mellan hona & hane.
Det beror på individ. :)
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Tycker alla individer oavsett kön har olika personligheter. Generellt har mina honor varit mer sociala än mina hanar men det varierar såklart :)
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Jag har haft båda. Visserligen levde min lille kille knappt tre månader. Jag har haft två guldhamsterhonor, och jag har inte upplevt att de är sura eller liknande vid brunst, jag har faktiskt aldrig ens känt av lukten av brunst, haha. Min förra guldhamster Rut, som blev 2 och ett halvt år var världens mysigaste hamster. Det beror ju öven på individerna, men om du köper en tjej tror jag inte direkt att du kommer tänka "oj, vad sur fröken var idag när hon brunstar". :)
Lycka till!
Jag har en hane och en hona och mina hona är lite mer social än min hane men båda två har lika mysiga personligheter! :) Jag har inte heller upplevt att mina hona blir surare vid brunst.
Det som däremot är lite roligt med mina hamstrar är att dom kan umgås oavsett om honan brunstar eller inte. En uppfödare varnade mig för att honan kunde börja bråka med hanen om hon inte brunstade (och i värsta fall bita ihjäl honom) men dom brukar vara ute och springa med varandra i lekhagen ändå ^^
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Tack så mycket för alla svar! Fått mycket bättre koll nu!
Kanske lutar åt att skaffa en liten hamsterhona nästa gång.. ;)
Antar att det är så mycket personligt från hamster till hamster, och får hoppas doften inte blir märkbart värre då jag bor i en väldigt liten lägenhet!
Och ingen hade märkt av att de blev tjuriga heller, roligt! 😃
Tack!! ❤️