Uppfödarhamster & djuraffärshamster samtidigt?
Hej!
Jag har en guldhamster från en djuraffär, och som alla vet finns det ju risk med papova där. Jag vill gärna ha en uppfödarhamster, men om Ruby skulle bära på papova blir min uppfödarhamster även papovasmittad.
Jag har däremot hört att risken för papova försvinner efter drygt ett år, så min fråga är; när Ruby fyllt ett och ett halvt, och jag dammsuger mitt rum noga, byter spån etc, kommer jag då kunna ha en uppfödarhamster som inte blir papovasmittad?
Ja, viruset överlever inte hur länge som helst utan en hamstervärd att leva på.
Så om Ruby inte fått några utslag tills dess så bör hon inte ha papova. Men tyvärr är det ju inte alla hamstrar som får utslag på utsidan heller.
Men jag skulle nog köpa Virkon med, och torka rent ytor där Ruby har varit och sprungit, gärna tvättat tygsaker med. Virkon kan man köpa på Granngården för 70 kr, och det tar död på dom flesta bakterier.
Men när det är dags att köpa, kolla upp din uppfödare noga, och berätta gärna för den hur du har det (att Ruby är från djuraffär, osv, så att uppfödaren kan ta ev extra åtgärder.)
Men det är jättekul att läsa om någon som bryr sig och gör vad den kan för att förhindra papova hemma hos sig. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Åh, tack så hemskt mycket! Virkon ska jag fixa då, synd att Ruby bara är… 5 månader? Oj, hon fyllerju fem månader idag! :o
Nej men jag älskar lille Ruby, och vill gärna ha en till hamster, så så fort jag kan ska jag fixa med Virkon, städning osv. :)
Tack så jättemycket för svaret! :)
Åh, grattis på 5 månader Ruby! :D
Ingen orsak. Jag hoppas det går bra för dig med allt! :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus