Ej tam - så ledsen
Hej på er!
Skrivit lite smått om råd med min lilla guldis Aron som nu är 7 veckor men igår insåg jag efter att han bet mig, att det inte alls går framåt.
Visst jag har bara haft han 3 veckor, men när det inte ens går framåt liiite så känns det som jag måste tänka om och vill gärna ha råd från er som haft många, många hamstrar och kanske har andra knep än det "vanliga" tipsen på att få sin hamster tam som finns.
Aron är en extremt aktiv och nyfiken kille, fick byta från gallerbur för han klättrade, han försöker fortfarande klättra upp på allt, han älskar att gräva och är aldrig stilla ^^
Men…han är inte så förtjust i mat/godis så jag får han aldrig att ta något från min hand eller ens i buren, utan han äter bara upp sitt godis under nätterna nä jag sover. Så att sitta där med godis i handen i 3 timmar hjälper inte för han har inte lugnet att ens upptäcka att det finns godis där.
Han är extremt nervig och om jag sätter ner handen i ena sidan av buren kan han hoppa iväg som ett popcorn även om han är i andra sidan av buren.
Jag har suttit 3 timmar varje kväll i de 3 veckorna jag haft honom med handen och armen i buren, stilla, med godis och pratat med honom konstant. Men ändå är han superrädd för mina rörelser och om jag kommer åt honom så sprätter han iväg. Ändå är han så pass aktiv och nyfiken att han själv gå fram och nosar på mig och till och med klättrar uppför armen ibland. Men då måste jag ta tag i honom och så blir han superrädd.
Igår bet han mig för första gången och försökte sedan bitas igen när jag försiktigt skulle röra lite på han. Sedan var han superstressad, hoppade till om jag rörde något buren.
Hur ska jag göra? Godis och mat lockar han inte. Han vill jättegärna se vad jag gör, han lyssnar väldigt mycket när jag pratar med honom och ställer sig på två ben och undrar vart jag är, går fram och nosar på armen men är så extremt nervös och det går inte att ta i honom och han blir stressad om jag försöker få in honom i ett rör och tar upp han så.
Hur ska jag gå vidare…finns det annat ja kan testa med? Han vill ju vara med med nervositeten tar över och han har inte blivit det minsta mindre rädd även när jag pratat och suttit hos honom nu i flera timmar varje kväll under de 3 veckorna jag haft honom. Jag tycker ju at det borde ha gått liiiite framåt ändå.
Känner mig så ledsen nu och tvivlar på min förmåga att göra honom tam. Och jag blir ännu mer ledsen när jag er att han egentligen vill komma upp men är så rädd för mina händer och rörelser 😕
Jag har kommit på ett litet knep, upptäckte det när jag försökte (och fortfarande håller på) att få mina robbar tama.
Jag lyfter helt enkelt upp dom i något annat, typ en kopp eller ett rör som dom sitter i eller så. Sedan får dom krypa ut från det dom sitter i själv, och ner i min hand, för att sedan kunna hoppa ner i buren.
Det har hjälpt väldigt mycket, men än är dom inte helt tama. :/ Men från att ha varit nervig och inte ens vågat lukta på mig, så kommer dom nu fram och luktar och klättrar lite på mig. Dom kan även sitta still i min hand när dom får klättra ut från vad jag nu har lyft upp dom i.
Det kan ju vara värt ett försök. Så får din kille se att din hand inte är farlig. Och när han sitter där i din hand, prova ge honom något som han tycker mycket om, som belöning.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
en erfarenhet jag har med mina hamstrar är ju att när de är så små är de ju fortfarande barn! men när de börjar närma sig 5 månader som de räknas som vuxna så kommer det av sig själv, de mognar med tiden om man säger så! jag har en pojke här hemma som jag inte alls fick röra när han kom till mig! försökte jag så bet han! så har plockat upp honom i pringelsrör osv så att han iallfall får springa av sig lite! men pga sjukdom så har jag inte kunnat hålla på så mycket med honom jag ville för att få han tamare o tamare! men nu när han är 4 månader så kunde jag plocka ur honom ur buren igår med händer och gosa lite, så fick han springa sen o sedan lite mer gos och jag kunde lägga tillbaka honom i buren igen med händerna! jag kan även klappa honom i buren lite försiktigt på hans vilkor! o din är ju fortfarande så pass liten att jag skulle säga att det kommer med tiden! ju äldre de blir ju lugnare brukar de oftast bli o mer lätthanterliga! har även jag en tjej på 2 månader som är precis som din förutom att min tjej försöker bita lite löst typ varje dag! inte bara nafst utan mer att bita x) så jag tänker inte sitta med handen i buren hela tiden ! då hon vet att jag inte är farlig utan det är bara att hon ska mogna ^^
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Det rådet jag har är att ta upp honom iallafall, skopa upp honom i handen och bevisa att du inte är farlig. Har gjort så med alla mina hamstrar och hela högen har blivit nallebjörnar. 🙂 Ibland är det bättre att bara göra än att sitta och pjåsa och bara sitta med handen i buren, då fattar dom ju inte att du faktiskt inte vill något illa. ;)
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Ja alltså helt ärligt så med mina förra hamstrar har jag tagit och lyft de med ett tag över ryggen för att det tog så extremt lång tid att få de att gå upp i händerna.
Problemet är att jag kan inte skopa upp han för då flyger han iväg och skadar sig. Så ska jag ta han med händerna måste jag antingen ta ett stadigt tag över ryggen (han blir rädd och försöker bitas) eller fånga han mellan händerna så att han inte kommer ut. Jag har senaste veckan gjort som du #3 skriver men i och med att han gick från att inte bitas alls till att nu bitas känns det som den idén inte riktigt passar honom, eftersom nog märk att händerna är farliga.
Prova att använda handskar, då kommer du inte känna något om han biter och då kommer han börja förstå att det inte tjänar något till att bita. Min hamster var jätte rädd och stressad för mina händer i början tills jag satte mig med henne i badkaret. I början försökte hon ta sig ut och sen började hon klättra upp på mig och så och efter det så slutade hon av vara rädd för mig och började självmant klättra upp på mina händer :)
Sandra och hamstern Memkis:)
Känns så hemskt med handskar…då känner han ju inte igen lukten heller. Men det kanske funkar!?
Jag har också bara plockat upp mina hamstrar utan konstigheter och dom har blivit tama. Min senaste hona var svår att få handtam men jag hade tålamod hela sommaren och nu i höst började hon äntligen lita på mig helt och hållet så nu sprätter hon inte iväg när jag tar upp henne.
Man måste vara lite envis! 😉
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#6 jag har vantar när jag hanterar vissa av mina. Så det är väldigt bra. Man blir avslappnad och slipper vara rädd för att få sig ett bett och kan koncentrera sig på att hantera djuren och slippa hantera sin stress över att bli biten :)
Men eftersom i en vecka nu har tagit upp han konstant och att han då tillslut bet och blev mer stissig…så tolkar jag det som att han bli mer rädd för mig om jag hela tiden tar upp han.
Vissa säger att man inte ska tvinga dem och jagar dem så man tar upp dem medan andra säger som ni, ha handskar =/
"hoppa iväg som ett popcorn" var nog den bästa beskrivningen jag hört på länge. Det är ju precis så det ser ut :)
Jag menar absolut inte att du ska tvinga och jaga honom, men använd hanskar när du håller på med honom, så slipper du vara rädd eller stressad över att få ett bett i fingret
Ja okej…
Det som är skumt är att han kan popa iväg som ett popcorn utan att jag är där och gör någoting. Som m han har hjärnspöken. Jag lyfte på taket på hans hus i går kväll för att försöka få han att vakna innan jag skulle lägga mig, behövde rensa i boet lite. Satt där och väntade tills han själv vaknade till och helt plötsligt så studdsar han upp från allt papper och flyger iväg och landa två decimeter bort…han sätter sig och verkar undra själ vad som hände! Jag hade inte rört honom, pratade inte med honom, och satt helt blickstilla bara.
=/
Han blev nog skrämd tror jag, sådär kan min hamster också göra när den är nyvaken och när jag lyfter på boet. Jag tror att dem inte ser så jättebra när allt plötsligt blir helt ljust när dem nyss sovit så det skulle kanske vart bättre om du pratade. Då skulle han kanske kännt igen dig och inte trott att du var ett rovdjur eller något. Min hamster var också väldigt otam i början. Jag började med att bara sitta utanför buren och prata med honom lungt och med mild röst.När man märker att han börjar bli intresserad av att komma ut och blir nyfiken på dig kan du kanske möblera om i buren så han vänjer sig vid din hand i buren och runt honom hela tiden. sen efter ett tag kanske du kan ta någon kruka eller något som han vill krypa in i. Så gjorde jag med min hamster. Jag tog alltid upp honom så förut för han blev så rädd annars. Så ta alltid samma sak att ta upp honom i så han blir van och trygg med den. sen pratar du med honom medan han sitter i tillexempel krukan. Du behöver till en början inte ta i honom utan sitt bara och prata. Tillslut kommer han nog vilja komma ut ifrån krukan och ner i sängen eller kanske tillochmed din hand. Du kan ge honom något han tycker är gott medan han är uppe. Om han inte vill äta uppe från buren är han som min hamster som inte heller gör det så då kan du istället lägga ner det i buren. Gör dem här sakerna, gör inte allt på samma gång tycker jag utan gör en sak i taget och gå steg för steg. Då går det nog att få honom lite tamare iallafall! ;)
Hoppas det hjälpte dig!
/Moa och Sigge