Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1372 ggr
MalinLarsson
2013-09-29 01:07
0

Hamster som bits?!

Hej! För ett år sedan dog min dotters hamster då var han 3,5år han har aldrig bitit eller varit arg/rädd om man inte överraskat honom i sömnen el så! Men nu i veckan var vi på djuraffären o skulle köpa hundmat och min dotter såg en ljuvlig vit guldhamster som vi fick med oss hem! :) Han har fått vara ifred några dagar och idag hade jag ute honom för första gången och efter en stund så bet han mig i fingret, jag brydde mig inte om det fast det gick hål, men efter tredje bettet som resulterade i blodsutgjutelse så fick han gå in i buren igen!! Nu till mina frågor , varför bet han tror ni? När de nafsar av nyfikenhet så brukar de ju inte gå hål?! Finns det hamstrar som aldrig slutar bita? Eller går det alltid att träna bort?! Tips på sätt att träna, tänkte ha handskar under myset imorgon och ge honom nått gott att tugga på så kanske fingrarna får va ifred?! :) Det var ju bara första gången som jag hanterade honom men eftersom han bet såå hårt utan att visa tecken på rädsla el aggression så blir jag lite orolig.. Kan djuraffärshamstrar ha sådana felbeteenden?! Tacksam för svar :)

jossa5
2013-09-29 07:50
2

Ja, tyvärr kan djuraffärshamstrar ha sådana beteenden. Jag har själv haft en dvärghamster som varit så.

Blåste henne försiktigt i ansiktet när hon bet, för att visa att det är fel, och hon blev bättre.
Dock blev hon sämre senare, men det är en annan historia.

Så prova med det. Blåsa försiktigt, och sedan sätta ner honom i buren igen för att visa att det inte är okej. Efter en liten stund kan du ta upp honom igen.
Sedan kan du förstärka det positiva genom att ge godis när han är duktig med.
Lycka till!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

SandraKtm
2013-09-30 21:28
0

Din hamster var nog rädd. Prova att göra hamstern van vid dina händer innan du lyfter ur den ur buren. Prova att locka med mat så att din hamster förknippar din hand med nåt bra :)

Sandra och hamstern Memkis:)

lollonr4
2013-10-01 09:41
0

Min hamster gör samma sak och jag har haft han i en månad nu och han är inte rädd för mig han springer ju fram till mig och är snäll ibland och sen biter han

Hannhis
2013-10-02 16:12
0

jag hade en hamster som vi lämnade tillbaks, hon satt kvar i fingret när man drog bort fingret… jag kunde inte förstå felet, vi hade läst så mycket!! hon var från en djuraffär och lite missbildad-utan fot på ena benet 😕

Mvh Shy och Hannah

jossa5
2013-10-02 16:13
0

#4 Ibland så spelar det ju ingen roll vad man gör. Det kan vara något i hjärnan som gör att hamstern är aggressiv. Men visst är det jättetråkigt när man råkar ut för det.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Lojs
2013-10-02 16:42
0

Guldhamster är det djur som orsakar mest skador på djuraffärspersonal… Så det är inte konstigt alls tyvärr. Grossisthamstrarna ät inte avlade för att vara trevliga. :(

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

BlackandBlue
2013-10-02 20:31
0

jag har haft två hanar från djuraffär o är hur trevliga som hällst! och just nu en ung hona från uppfödare på två månader som nafsar o tycker inte så mycket om att bli hanterad! sen har jag en hona på nästan ett år från uppfödare som haft en kull innan hos sin förra ägare! hon tycker inte alls om mig o bara hugger efter mig hela tiden bet mig nyss så att det rinner blod från båda hålen som blev o.O medan min kompis som hon bor hos nu har hon aldrig bitit!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

SandraKtm
2013-10-02 20:33
0

Testa att hantera hamstern med handskar, då förstår han nog att du inte kommer reagera ifall han biter och att det inte tjänar något till. Sedan kan du blåsa lite på honom ifall han biter för att visa att det är något dåligt.

Sandra och hamstern Memkis:)