Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 643 ggr
Cireea
0

När kan jag ta upp dem?

Hej på er! 

Jag har fyra hamsterungar på 5 dagar och jag har läst att man kan bestämma kön när dom är åtta dagar. Men jag undrar om det är så smart att ta upp bebisarna så tidigt? 

Jag hörde av en annan tjej att hennes hona bitit ihjäl halva kullen (som varit en vecka gamla) då hennes vän stoppat ned handen. 

Vad tycker ni? 

Ska jag vänta ytterligare några dagar tills jag tittar kön eller är det okej att ta upp dem vid 8-9 dagar? 

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

jossa5
0

Vad är det för hamster?

Men vänta gärna tills dom är lite större, och öppnat ögonen, runt en 11-12 dagar. Då brukar det vara okej att börja hantera dom, som jag förstått på uppfödare. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Cireea
0

Oj det glömde jag säga! 

Det är guldhamster :) 

Mamman är väldigt aktiv redan och vill gärna ut och springa en stund i sin boll för att få göra av med energi. Jag släppte ut henne ikväll på en tur, ca 10 minuter. Då passade jag på att kika ned i boet (rörde ingenting med mina händer). 

jag ville bara ha "lite kött på benen" då alla säger olika.

Emmyy99
1

Jag väntade tills ungarna själva kröp ut! Rekommenderar samma. Har du dock en jättetam mamma som inte bryr sig att du kollar lite kan du kanske ta dem lite tidigare. Tänk på att flytta mamman till en annan plats och gnugga in händerna i lite spån! :)

Cireea
0

Hon har inte brytt sig än så länge när jag är med händerna i buren utan hon springer nyfiket efter ;) 

Tack för hjälpen! Kände mig lite kluven över när man skulle titta eftersom det här är min första kull.