Korsningsschema?
Hejsan! Jag försöker att lära mig så mycket som möjligt just nu ang. genetik. Jag har tittat på hamsterföreningens hemsida och läst igenom genetikdelen minst 4 gånger. Jag har googlat och kollat runt lite på andra hemsidor men förstår inte hur bokstäverna ska stå i ett korsningsschema. Jag vet hur man ser vad de bär på och vad de är. Jag kan bara inte se hur jag sätter in bokstäverna i korsningsschemat. Hoppas någon kan hjälpa! Mvh Olivia
Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com
Du tar ett anlag i taget och stoppar in i korsningsschemat:) Tex svart (aa) är ett anlag. Om den ena hamstern är svart skriver du AA i schemat. Om den andra är BÄRARE av svart skriver du Aa :)
Mvh Emmy
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus ♥
min campbellsuppfödning ♥Eldängens♥
Spelar det någon roll VAR jag sätter in bokstäverna?
Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com
De två rosa bokstäverna bredvid varandra (raden högst upp- horisontell) är MAMMANS genkod för anlaget. I detta fallet så är det en hona som bär på svart då koden är Aa. De två blåa bokstäverna längst till vänster- lodrät, är PAPPANS genkod för anlaget. I detta fall är det en svartbaserad hane då koden är AA.
Mvh Emmy
#2 Nej, det spelar ingen roll var du skriver in bokstäverna, resultatet blir det samma.
vilken förälder du placerar vart spelar ingen roll.
Mvh Emmy
#5 #4 #3 Tack så jätte mycket då förstår jag! :)