Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1239 ggr
[GeeGee]
0

Dricker ej, leker med flaskan

Hej hej!

Jag har haft min lilla Aron i 10 dagar nu och han är 6,5 veckor gammal. Jag har honom i en samlalåda där jag gjort en anordning med ståltråd som fästes vid kanten och sedan hänger ner och fästes i vattenflaskan.

Efter att jag nu mätt vattenmängd så inser jag att han inte dricker alls…och inte nog med det, han har fått en fixidé för sig och står på två ben och drar och sliter och biter på flaskan vilket resulterar i att den dunsar hårt mot baljan nästan hela nätterna.

Nu till mina funderingar:

Hur ska jag få honom att dricka? Jag har testat att inte ge honom grönsaker eller något annat med vatten i men han dricker ändå inte.

Tror ni beteendet har med lek/bus att göra eller kan det vara så att han inte förstår hur han får ut vattnet och blir frustrerad?

Och sista frågan är, finns det något smart sätt att få dit en flaska som gör att han inte kan dunsa den mot baljan, dvs inte en anordning när man har den fäst upptill i burkanten?

Tacksam för svar 😛

jossa5
0

Vad är Aron för art?

Tycker att nånting borde han ha druckit, för även om mina robbar dricker väldigt lite så syns det ju att det försvinner lite vatten iaf. Och robbar är ju gjorda så att dom ska dricka väldigt lite. Väl utvecklad njure som koncentrerar kisset väldigt mycket, så att dom får behålla vatten som finns i kroppen ändå)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Alexxiis
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har gjort så att jag borrat hål för vatten "röret" på vattenflaskan och sedan fäst själva vattenflaskan på utsidan :)

Alexxiis
0

(bry dig inte om tejpen som sitter på utsidan)

[GeeGee]
0

#1 - Aron är en guldhamster.

Ja nej ha dricker inget ur den, han sliter och drar i den och släpper flaskan så att den dinglar mot buren hela tiden dock…

[GeeGee]
0

#1 - Aron är en guldhamster.

Ja nej ha dricker inget ur den, han sliter och drar i den och släpper flaskan så att den dinglar mot buren hela tiden dock…

NinjaKakan
0

Jag har samma problem med min och flaskan sitter på utsidan här. Han är just nu bannlyst till badrummet på nätterna då varken jag eller sambon kan sova. Så söker också en lösning på det problemet…

Rax
0

Tidigare hade han den hängandes från takgallert invändigt o det gick bra. Kanske lutar din flaska för mkt bakåt?

Rax Hamstrar på facebook.

[GeeGee]
0

Tänkte att flaskan dinglar hela tiden då och att han inte får tag på den men det kanske går. Ska testa det!

MarieMarguerite
0

#7 Nu blir jag orolig.. Min lutar bakåt då den är fäst i en stege som står mot ena kanten.. Är det svårt att få ut vatten ur den då????

Flygandebanan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är bara att trycka fingret mot kulan i pipan så märker du om det går o dricka. Man kan alltid sätta in en vattenskål och gurka funkar också slm vätskeersättare. Visar hur vår grabb har sin vattenflaska :)

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

Alexxiis
0

Har han slutat leka? :)

SandraKtm
0

Vattenflaskan måste nog sitta fast för att hamstern ska dricka. I början så satt min vattenflaska löst och då drack min hamster inte, men när vi satte fast flaskan i en träbit som vi limmade i samlan så började hon dricka! Så det är nog det :)

Sandra och hamstern Memkis:)

[GeeGee]
0

Nej, jag tog bort den nu i natt och så fick han massor av grönskaer istället. Så liksom börjar jag om och sätter i den idag igen men på ett annat ställe så får jag se om han ger sig.

Troligen är det så att han har så otroligt mycket överskottsenergi som han inte blir av eftersom jag inte kan ta upp han =/

Alexxiis
0

#13 jaså! Varför kan du inte ta upp honom? :(

[GeeGee]
0

Han vågar inte och sprätter iväg som ett popcorn tyvärr.

Han är extremt nyfiken av sig så har jag min hand och arm still så nosar han på den och kan kliva lite på den. Men direkt när jag ska röra vi honom eller ta tag i honom så flyger han iväg.

NinjaKakan
0

Testa att ta upp han med en kruka osv. Mina tar jag med det (iaf dom som inte känner sig trygga med mig) Eller en foppatoffel :) fungerar jättebra !

[GeeGee]
0

Jo men jag tänkte att jag stressar honom om jag gör så? Eller vad är bäst?

NinjaKakan
0

#17 testa :) du märker det snabbt om han blir det. Muta han med lite gottis så vänjer han sig vid det med :)

[GeeGee]
0

Men ska jag ta upp han i den och sen bara sätta ber han på mig? Eller i en hage? För är han som ett popcorn så sprätter han iväg ^^

NinjaKakan
0

#19 börja med hagen :) det hade jag gjort. Min guldis är inte lika rädd för mig i hagen som i buren

[GeeGee]
0

Ja okej.

Tycker bara det är så konstigt att han ä så nyfiken och lyssnar när ja pratar med honom, tar godis som jag håller mellan fingrarna, luktar massor på händerna och armarna när jag har dem i buren men när jag bara råkar peta på honom lite så slänger han sig iväg…skumt

NinjaKakan
0

#21 så är mina också så du är inte ensam om det :)

[GeeGee]
0

Hur gamla är dem?

NinjaKakan
0

Allt från någon månad till snart 1 år :)

jollycox
0

Min ena hamster gjorde likadant. Han bor i en duna så det var bara pipen på flaskan som stack in. Jag löste det som så att jag bytte till vattenskål.
Angående att få dom att dricka. Kissar han bra? Om han kissar så får han i sig vatten. Jag hade en hamster som inte drack ur flaskan på ett helt år. Han kissade bra. Han hade bott i duna och bodde sen i akvarium och då var flaskan i en ställning så det var bara pipen som syntes. Sen satte jag fast flaskan på väggen med magneter istället och då började han dricka ett par gånger om dagen.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[GeeGee]
0

Ja jo han kissar ju men det var ju några år sedan jag hade en hamsterunge så jag vet inte exakt vad som är "bra" men ja det ordentligt med kiss i lådan…

Men åh #24 säg inte så!!!! Jag vill ju kunna ta i min hamster och får han tam…du har alltså inte fått den å 1 år tam än? =O

NinjaKakan
0

#26 dom jag har hör hemma är dvärgar och en guldis som är en omplacering så nä, han är inte tam och dom andra är inte heller speciellt lätta. Men sen har jag haft min största guldklimp som var helt underbar med :) men jag har ärligt inte så stora krav på att dom här ska bli tama då som kommer från olika förhållanden osv. Jag vill ge dom ett bra liv helt enkelt :) kan tillägga att ja guldgossen och 1 av dvärgarna är omplacering, 2 present från djuraffär och 1 från uppfödare (som blev livrädd för mg efter hon rymde av ngn anledning). Men jag kan pilla i buren och ha handen hos dom osv. Det som dom inte vill är att bli hållna så därför har jag inte heller hållt dom mer än nödvändigt, men det är en vanesak

[GeeGee]
0

Jaha okej…då var dt en helt annan historia =D