Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 814 ggr
june96
0

Vad tycker ni om detta?

Rebornbabyn
0

Det går säkert bra! ;)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

cookiedough101
0

NEJ! Köp INTE kutterspån! Det inehåller ett ämne som är extremt farligt för hamstrar och det kan orsaka Cancer. Snälla köp det inte

Rebornbabyn
3

#2 Va?! Jag har haft kutterspån till alla mina hamstrar och det har aldrig hänt nått.

june96
0

Min moster jobbar som veterinär. Hon säger att det går jätte bra

cookiedough101
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 jag har också haft det men det är inte bra för hamstrar alls.

cookiedough101
0

Aja jag har slutat använda det då jag alltid vill att hamstern ska ha det bäst ;)

jossa5
0

Det finns ju kutterspån som inte är av barr, och som är okej. Men det är inte så många tillverkare av det, då det antagligen är dyrare att se till att det bara är lövträd.
Men på vissa förpackningar står det att det är lövträd. Kommer dock inte ihåg vilka just nu. :/

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Flygandebanan
0

Tipsar dig om att köpa detta om du funderar på kutterspån.

http://www.granngarden.se/product/kuttersp-n--

Man får väldigt mycket spån för pengarna 😃

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

H_T
0

Mitt spån dammar inte och jag har toalätter till mina hamstrar

A crazy little bitch! 👍

Hamsterlycka
0

Har aldrig i hela mitt liv hört om någon hamster som blivit förgiftad av kutterspån? Tror inte det är sant då typ hela svenska folket har det till sina smådjur :P

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

cookiedough101
0

Det står på wikipedia och t.o.m på USA's hamsterförening. Men terpentin är cancerframkallande för alla gnagare. Men man väljer ju själv. Jag skulle aldrig använda det då det finns en risk.

Patriszija
0

Men va :/ jag använder detta spån *panik*. Får bege mig till djuraffären direkt imorgon och köpa nått annat! Har dock aldrig sett toa-lätt eller annat än spån nånstans :/..

cookiedough101
0

#12 fast om kutterspånet är gjort av något annant än tall så går det bra

Anna4077
0

Jag har spån. Vet inte vad det är men han mår inte dåligt av det. Kissar han någonstans tar jag bort det. Det verkar ju som att terpentin i spånet som blir kissat på ökar halten av ammoniak som kan ge problem och sjukdomar, precis som på oss människor. Tror inte det är någon fara om man håller efter och plockar bort kissat spån. Sen får man ju självklart hålla koll efter tecken på att hamstern mår dåligt, nyser mycket, hostar eller andra tecken. Men det måste man göra vad man än har.

Anna och taxen Max

[Timid]
0

Terpentin avdunstar snabbt. Är man orolig kan man öppna påsen innan så att det får vädra. Jag ser inget fel med att använda kutterspån, såvida det inte är jättedammigt och irriterar ögonen och/eller luftvägarna pga det.

Jag har aldrig använt just det där spånet, men det står ju inget om mängden? Hur ska man veta hur mycket man får för pengarna? Men det funkar säkert jättebra.

[etsan]
0

#5 källa?

cookiedough101
0

#16 wikipedia

Rebornbabyn
0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kuttersp%C3%A5n

Dock man inte alltid lita på Wikipedia då vem som helst kan skriva där.

cookiedough101
0

#18 jag har läst det på många olika sidor, sett videos på YT där de säger hur man tar hand om hamstrar, och där har de också nämt det. Den gör som ni vill. Jag tar aldrig en risk. Förlåt om jag låter otrevlig förresten ;)

Patriszija
0

Hittade toalätt så nu ska jag börja med de när spånet tar slut :). Har endå aldrig gillat lukten av spån haha :)

ebbamedruby
0

Jag tycker vitakrafts spån är bra.

june96
0

Kan man ha något annat än spån? Alltså måste man ha spån?

NinjaKakan
0

#22 Det finns massa olika saker man kan ha som underlag. T.ex hampastö, alspån, toalätt osv. Det finns mycket olika :)

Jag har nog haft många olika. Men just nu har jag spån. Tycker dom verkar trivas bäst i det med tanke på dom kan gräva, men var och en hamsterägare gör som man vill :)

Jenna_Nord
0

Alltid använt spån, aldrig varit några problem. Hamstern ska ju inte äta det. Har man sandbad som man håller efter så kissar oftast hamstern i det istället. På så sätt hålls spånet torrt. Det kan damma lite när man lägger i det eller rör runt något extremt. Men hamstern ska ju liksom gå på det. Hade det varit överdrivet dammigt hade väl hamstern nyst. Nä, tycker många överdrivet med allt. Finns inget som är ofarligt nu för tiden.. -.- Tycker dessutom att toa-lätt som underlag är lite för onaturligt. Hamstern kan inte bädda eller gräva i det. Och så hårt att gå på.

Mvh Jenna

Flygandebanan
0

#18 Wiki går absolut att lita på! prova att gå in och ändra så får du se att du blir avstängd några dagar från deras hemsida :D

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

Klarar_Hogberg
0

Spån funkar bra om det inte är för dammigt för då kan det irritera deras nosar och luftgångar och om det inte är gjort av ceder eller tall eftersom att hamstrar är allergisk/ blir irriterade av dessa träslag.

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

Klarar_Hogberg
0

Och juste, dom ska heller inte ha det om träet är behandlat på något sätt. 🙂

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ