Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1380 ggr
BlackandBlue
10

havrekakor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Havrekakor.
Ju mer mängd ju fler kakor finns inga exakta mått.

ca 1-2dl havregryn
vatten
hamstermat

djup talrik eller mindre skål.
ugn, plåt och bakplåtspapper gärna sånna man använder många gånger om

börja med att sätta på ugnen. jag brukar ha på ca 200grader för att annars tar det lång tid sen.

lägg havregrynen i blöt i skålen. Det är viktigt att de får suga åt sig så mycket vatten de kan, för vanliga havregryn ska man inte ge sin hamster då de sväller i magen! 

när de har sugit åt sig vattnen tar du up en liten klick. kläm ur så mycket vätska du kan och rulla den till en boll av ca en 5kr storlek. lägg den på bakplåtspappret som ligger på plåten och platta den till en halvcentimeters storlek. tryck sedan på/ner några hamstermatsbitar som på bilden!

gör upp resten av smeten och tryck i hamster mat. sätt sedan in dem i ugnen. inte för högt upp. halva eller längre ner brukar jag köra på. de kommer behöva vara inne ca 20 min i ugnen. de ska torka ut så mycket som möjligt så att det blir små kakor.

om du fått dem väldigt torra så kan du förvara dem ett tag innan de blir dåliga. men jag brukar inte ha dem längre än 1-2 veckor iallfall.

Lycka till!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

jossa5
0

Oh, det var ett lätt recept. Får prova det idag. Se om det är nåt för lilla fröken. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

BlackandBlue
2

Jag håller på med den just nu faktiskt och sedan en annan med för att få till lite mer exakta tider o temperaturen i ugnen o lite så ^^ inget fel på receptet här ovan bara att jag vill göra den lite nogrannare. så om en halvtimme kanske eller inom en timme iallfall har ett till recept kommit upp ^^

// Claudia Bertheau

BlackandBlue
0

Var även och känn på kakorna mellanåt ifall de skulle bli klara tidigare eller senare än angiven tid ^^

// Claudia Bertheau

mizuki
0

Det är nog inget problem att frysa in dem ifall det blir över :)

BlackandBlue
0

har aldrig testat det så har inte vågat skriva det ifall det inte skulle bli bra x)

// Claudia Bertheau

jossa5
0

Sådär, nu ligger dom för att svalna. Råkade ha dom inne i typ en halvtimme, för jag glömde bort dom! xD

Men dom ser bra ut. Lite tjockare än dina, men jag tror dom blir bra iaf. :)

Mvh,

BlackandBlue
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja men det är nog inga problem ^^  vad roligt att du testat dem . min lilla pojke här hemma tycker mycket om dem , han såg så rolig ut när han försökte gå in med den i ett rör x) haha!

// Claudia Bertheau

jossa5
0

Vad har du för smaskigt på då? Ser ut som typ pellets?

Jo, har tänkt prova flera recept innan, men inte kommit mig för, och nu passade jag ändå på att göra glass till mig och sambon, så då kunde jag lika gärna stå en stund till i köket 😉

Mvh,

BlackandBlue
0

Torrmaten till hamstern av märket Versele-laga ^^ de tycker att den är jättesmaskig. men har börjat blanda ut den lite med olika blandningar i matskålen för variationens skull ^^

// Claudia Bertheau

ellamg02
0

ska också testa! De såg jättefina ut! jag tror att Cookie kommer älska de! 😛 p.s Cookie är min hamster

HjärtaCookieHjärtaSamHjärta

Mvh Ella

Frosstis
1

Får jag testa någon gång :)

Vill bara påpeka.. det är inte alls farligt att ge hamstrar torrt havregryn x) Ifall det skulle vart det skulle mina hamstrar vart döda för länge sedan då det är basen i min mat.

BlackandBlue
0

#11 då kanske du inte har så mycket i ?

om man kollar i en djuraffär så finns det inte havregryn i deras gnagarblandningar av just den anledningen. så det är inget jag skulle rekomendera att man ger det till dem . några få någon gång ibland är ingen fara. men man ska inte ge dem för mycket !

// Claudia Bertheau

Frosstis
1

#12 Jag sa bas, dvs jag har 8 dl i och bara några dl av andra saker i :) Sedan är det såå många som också har en sådan blandning, av just havregryn (och de andra sädeslagen). Råttor, möss, hamstrar, marsvin m.m. Det är inte farligt :) 

Och i djuraffärerna-gnagarblandningen ska ju se god ut, en egenblandad med havregryn ser inte så lockande ut enligt sådana kunder ;) Dock tycker jag det ser jättegott ut hihi

BlackandBlue
0

#13 menar inte att man helt ska undvika bara att man ska vara försiktigt. eftersom det sväller lite så ska man vara försiktig!

// Claudia Bertheau

Frosstis
0

#14 Jo jag förstår dig :) Och dom sväller ju också, fast dom äter ju inte så mycket av det så det blir farligt :)♥

BlackandBlue
0

#15 det beror lite på från hamster till hamster min ena verkligen älskar dessa havrekakor och att få havre från handen så honom skulle jag aldrig våga ge mycket av eller ha i maten. men för andra kan det funka!

// Claudia Bertheau

Unicornpopcorn
0

åh så skoj! detta ska testas imorgon! :D

BlackandBlue
0

#17 Härligt!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue
0

*putt*

// Claudia Bertheau

Rebornbabyn
0

Ser gott ut för småttingarna. Ska prova det sen! :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Hamsterlycka
0

Åh, måste testa nu genast haha! Kan ju göra en stor laddning som går att frysa in också. Har tänkt att testa riva ner lite äpple och blanda med havregrynen, blir säkert jättegott för dom! 😂

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Stuart
0

mm, låter gott, kanske ska passa på att skämma bort lill killen lite någon dag.😉

kommer du på recepten själv? har du något mer gott recept du kan bjuda på?

BlackandBlue
0

Mja lite delvis själv, men grunder kommer från en som hade laggt upp de på sin hemsida men som inte finns längre!

har ett till med morotsbollar. gå in på min profil o senaste inlägg kan du se den där!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue
0

*putt*

// Claudia Bertheau