Tog bort Alice stora hus....
Alice fick för ett tag sedan en skokartong i buren. Dit flyttade hon genast, och gräver igen öppningen och sedan bor hon där inne. Det känns som att det blir senare och senare hon vaknar för hon har det så bra där inne. Nu var jag så hemsk att jag tog bort lådan, och hon fick ett vanligt litet trähus. Var jag hemskt elak nu? Vi hinner aldrig vara med henne längre för klockan var idag tex 22 och hon hade ingen tanke på komma ut. Vi kan höra henne där inne i lådan emellanåt på kvällen, men ut kommer hon inte. Jag går och lägger mig vid 22.30-23 och barnen innan dess. Vi vill ju hinna vara med henne på kvällarna. Därför testar vi detta. Hoppas hon inte är allt för arg på oss…
Ni kan ju försöka väcka henne tidigare. Tex genom att sätta ut färsk mat och sedan peta lite på henne/runt hennes hus så att hon märker av aktivitet. Gör detta samma tid varje kväll så kommer hon till slut att kliva upp kl 18 (tex) varje kväll.
Men nej, jag tycker inte att ni är väldigt elak. Man vill ju umgås med sin hamster, och bästa sättet är att vänja in dom på en speciell tid. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Jag började med rasthage här och min ena hane, ej släkt med Alice, som alltid hållit sig inne i sitt hus till iaf 23 på kvällen är nu uppe redan vid 19 för att få komma ut och springa av sig! Hoppas ni kan få bra råd härinne nu! Ang. huset så är hon nog inte arg på er, tror inte de tänker så. =) Men om hon inte får komma ut på några kvällar för att hon är uppe sent och ni tar ut henne tidigare och tidigare så snart hon tittar fram så borde hon ju lära sig det tycker jag.
Hoppas ni får bra tips nu iaf!
Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com
Men hon vaknar inte fast vi ställer dit mat, gräver lite i spånet osv. Vi har gjort så sedan hon kom till oss. I början vaknade hon lätt, då hon inte var helt nergrävd under lådan och spånet. Sen blir det bara senare och senare. Och om vi väcker henne så är hon ändå inte så glad och går och gömmer sig någonstans, för att sent bli pigg. Jag grejar med henne varje dag och hon får komma ut varje dag ändå, fast bara en kort stund då det är så sent. Vi får se i kväll då när hon inte har sin underjordiska oas ;)
#3 Endel hamstrar är mer svårväckta. Mina två är lättväckta, behöver bara prassla i bottenmaterialet, skrapa med naglarna mot huset/botten så kommer dom oftast fram. Min förra hamster däremot var otroligt svårväckt, jag fick väcka honom nästan varenda dag. Han hade ett hus med lock och jag kunde ta bort locket men han fortsatte att sova. :P Så du måste kanske väcka henne, du behöver ju inte väcka henne flera timmar innan hon brukar vakna själv utan kanske en timma innan så hon hinner vara ute mer.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Testa att släcka lampan lite tidigare, min hamster kommer ut ganska snart efter att det har blivit mörkt. :)
Live
Laugh
Love 
Vi har sällan lampor på i vardagsrummet. Bara tv:n. Men hon kan ju knappast märka om lampan är tänd eller släckt då hon ligger nergrävd under massa spån och en skokartong. Vi får se ikväll om hon vaknar tidigare :)
Alice hade inte lagt sig i det nya huset som jag trodde. Hon hade bäddat in sig i en mindre kartong som hon oxå har. En öppen kartong. Men, det var mycket lättare att väcka henne idag. Jag bara öppnade locket och tig bort hennes matskål, så vaknade hon :) nu fick hon en hylla stället, en låda som jag klippt bort ena långsidan på. Bara för att ha nåt att ställa mat och vatten på. Den har massa hål på sidorna och alltså helt öppen på ena långsidan, bara så hon inte bygger bo där inne.
Jaha, nu gick det ;)
Åh vad fint hon har det! Kul att det gick lättare idag!
Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com