Nu när det är höst.
På hösten finns det ju mycket svamp och sånt, kan hamstrar äta det? kantareller plockar jag ju mycket under hösten..
Nu är jag ingen hamsterexpert, och ingen svampexpert heller för den delen. Men jag har för mig att jag har hört att alla svampar faktiskt är giftiga, vissa mer och vissa mindre. Många är ätliga för människor men jag skulle inte våga chansa med en liten hamster.
Inte jag häller
Jag är ganska säker på att man inte ska ge svamp till hamstrar
Anna och taxen Max
Man ska inte ge någon slags svamp till hamstrar. Inte ens quorn. :)
Hamstrar ska inte äta någon sorts svamp har jag hört :)
Sandra och hamstern Memkis:)
Jag kan inte minnas att jag har hört något alls gällande svamp, men varför skulle de inte kunna äta detta? Förutsatt att det inte är några giftiga?
#6 kan inte komma ihåg vart jag läst det. Bara något som satt sig i bakhuvudet :) det är något med svampen men minns inte vad.
Anna och taxen Max
En snabb googling gav väldigt mycket svar. Folk säger både ja och nej på frågan om hamster kan äta svamp. Nåns hamster älskade svamp, medan andra påstår att dom är giftiga.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Nu kom jag på en sak jag hörde om svamp!! Min sambos farfar berättade om en dam som gick till hans vän som är doktor och mådde jätte dåligt. Av någon anledning kom det fram att tanten åt svamp 4-5 gånger i veckan året runt. Hon var en riktig stor plockare. Då sa doktorn att man inte ska äta svamp så ofta som damen gjort för att även om svampen är ätlig så kan man bli dålig om man äter för mycket. Nu vet ju inte jag hur länge hon gjort detta men han sa att man inte ska äta svamp mer än ca 2 gånger i veckan om man äter det året runt. Hur som helst. Klart man blir dålig av en över konsumtion av allt men det verkar ju som att för mycket svamp gjorde damen dålig och en liten hamster kanske blir dålig av en mycket mindre mängd?
Anna och taxen Max
#9 jag har ju inte tänkt o ge den en stor festmåltid med svamp tänkte bara ge lite gran.. men om det är så som vissa säger att det är giftigt så kan man ju låta bli. :)