Syfte med aveln?
Är det bara jag som är så less på att det tas så många hamsterkullar om inte har något slags syfte?
Att man har en hamster och så vill man ha söta ungar för att det är kul eller för att dom är söta.. Det är inte rätt mot någon, det tär på hamstern att få ungar så kan man undvika en sådan kull är det bara bra. Samt att det finns så mycket hamstrar i världen som inte får egna hem pga att det tas många sådana här kullar.
Minns när jag höll på med kaniner att det var många sådana diskussioner för att det var så många kelkaniner i världen som inte fick hem. På kaninfronten är problemet mycket större pga att kaniner lever längre och det är lite "populärare". Snälla låt det inte gå så långt på hamsterfronten.
Plus alla dessa kullar som tas utan att man kan något alls. Vad finns det för rätt i det? Det finns så mycket som kan gå fel och i dom flesta trådarna där något har gått snett och man inte läst på så mycket så verkar inte föräldrarna vara villiga på att ställa upp att betala vet avgift. Har man inte råd med vet ska man för det första inte köpa ett djur och för det andra inte ta kullar..
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Bra sagt, hoppas ngn lyssnar! :)
Ifall ni vill ha nått sött djur som är ok att få fler av, odla syrsor då!
Nu ångrar jag inte min kull, men jag inser att det fanns inget större syfte. Visst har jag varit sugen att börja avla men största anledningen var för att jag ville före vidare min favoritgubbes gener och spara en bebis efter honom. Så fick jag hem en svartbaserad hona som också var trevlig. Tog mitt ansvar och hade kvar ungarna väldigt länge för att ingen köpte dom.
Men om jag ser på katter och jämför med vad jag gjorde själv så går det emot mina tankar kring avel 😛
Som du säger det tär på honan, det är en risk. Det är extra jobb några veckor. Nu fick jag bara 4 i kullen och hade dom varit fler hade jag haft ett stort jobb framför mig om det hade sålt så pass dåligt som det gjorde.
Så bra tråd! Tänk efter 🙂
Ångrar absolut inte min kull, dom blev trevliga individer (om än lite för små) men jag inser att det kanske inte var något bra syfte. Nu gick allt bra, men hade nog inte varit så roligt om t.ex honan hade dött. Det är ju trist även om man är en uppfödare med en lång avelsplan, men skulle nog kännas extra trist när det var för att jag ville få en bebis efter min gubbe.

Jag håller såklart helt med. Jag förstår att det är väldigt lockande att ta en kull, men då läser man först på, hittar bra avelsdjur (inte vad man bara råkar ha hemma bara för att den hamstern är snäll och trevlig, det är ju de flesta hamstrar) och tar hjälp av de som är mer erfarna. Om man inte har någon tidigare erfarenhet så tycker jag att man gott kan ta kontakt med en erfaren uppfödare innan sin första kull och fråga om ens planerade kull är en bra idé. (Drömmen vore ju om den erfarna uppfödaren kunde träffa ens djur och se hur de är innan man väljer att ta en kull). Jag har själv fått välja bort att avla på många djur jag haft hemma av olika anledningar, vilket är jättetråkigt varje gång, men det är såna beslut man måste vara redo att ta om man är seriös. Detta är heller ingen åldersfråga tycker jag, även om det ofta är yngre personer som vill ta en kull på sin zoohamster eller vad det nu kan vara (nu kan zoohamstrar också vara bra, men inte lika ofta), så finns det lika väl yngre som är otroligt duktiga och engagerade som uppfödare och som kan ta mogna beslut. Angående varför man avlar så har jag alltid en tanke att komma framåt i aveln när jag tar mina kullar. Jag tänker alltid behålla en bebis från de kullar jag tar, sedan kan det ju hända att jag inte får en bebis som matchar vad jag ville ha ut av kombinationen och jag får lägga om mitt framåttänk, och då kanske jag inte behåller någon, men att ta kullar utan att planera att behålla någon (eller något liknande att någon annan uppfödare vill ha ur den kombinationen och man samarbetar eller vad det nu kan vara), men att ta bebisar bara för att sälja känns ju som att man bara är ute efter pengar vilket jag inte riktigt tycker känns ok som "hobbyuppfödare".
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag vill ta en kull pga att jag vill så gärna föra vidare min hanes gener. Han är Lh offwhite och har en fin bakgrund samt att han är helt fantastisk. snällare och goare hamster får man leta efter. Det är mitt syfte. Bra bakgrund. Fin färg och ett enormt bra temperament. Hade inte tänkt bli världens öppfödare men måste föra vidare hans gener. Annars kommer jag ångra mig stort!:)
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
Varför måste du föra vidare dom?
Kommer du behålla någon unge?
Om du inte kommer avla för att komma någonstans så varför??
Tack alla, då vet jag att jag inte är ensam.
Hur gör man då för att försöka få stopp på detta onödiga avlande på fel djur och med fel kunskaper?
Jag kommer spara en unge ja. Varför skulle jag Annars ens ta en kull?! Jag har redan förklarat varför..
Då får vi hoppas att det går bra då….
#7 ja det får vi verkligen hoppas😕… Du då? ska u ha en kull eller? hoppas verkligen det går bra då…🤐
Just nu med papovan överallt har jag valt att pausa några månader samt att jag inte har någon hamster som jag behöver ta kull efter just nu. Så ser ingen anledning!
#5 Information är nog det enda.
Ibland kanske någon lyssnar i alla fall.
Jag håller med. Samma sak med katter. Folk låter okastrerade eller osteriliserade katter och sedan tar död på kattungarna för att man inte orkar anstränga sig. Blir så trött på det. Hade en kompis som hade en hona och hane i samma hus, ingen kastrerad eller steriliserad och blev chockad när hans hona blev med ungar. Jag ringde och skrek på honom en kvart. Det värsta är väl att kattungarna i den kullen dog under förlossningen. Tror ni han tog tag i det sedan? Nej ett par månader senare var katten gravid igen. Som tur är letade han hem till ungarna. Första kullen sa han att han skulle ha ihjäl, det var då jag ringde och skällde ut honom. Jag hade kunnat tänka mig att man inte behöver bli uppfödare även om man tar en kull på hamster eller katt bara man läser på, förstår vad man gör och tar ansvar för eventuella konsekvenser och komplikationer. Men personligen tycker jag inte det är samma sak som att "låna min kompis hamster som är så söt och snäll och skaffa bebisar med min hamster, vi har ju haft hamster ett år och kan allt". Men jag tror att om jag tog en kull och bara hade tanke på en kull så skulle jag nog behålla alla. Om jag bara tar kull för egen skull liksom. Eller om man hade någon nära kompis eller släkting men skulle nog haft kvar alla själv. Nu är jag inte alls intresserad av avel osv men om jag skulle ta kull skulle det varit för min skull och då hade jag velat ha kvar dom med. Kanske låter konstigt men tycker inte det vore jätte fel om man har för avsikt att behålla alla livet ut. Men det är ju skillnad på om man tar en sån kull och är vuxen eller tonåring. En tonåring kan tröttna visst kan jag det med men jag känner mig själv bättre och har inte en stor utveckling i min personlighet på gång. Menar absolut inte att unga uppfödare är dåliga eller sämre än någon annan! Menar bara att jag som vuxen har ett mer.. "stabilt"? Intresse. Menar om jag skulle vilja ta en kull för min skull och behålla alla livet ut. Usch kanske blev helt snurrigt och helt fel. Vet inte alls om jag fick fram det jag ville på rätt sätt. Hoppas ingen tar illa vid sig. Är INTE personligt riktigt mot någon eller någon åldersgrupp. Har bara väldigt svårt att förklara det jag vill få fram. Skulle kunna skriva ett inlägg imorgon men tror inte det blir bättre av det :p
Anna och taxen Max
Bra skrivet!
Aha, det var ju synd..
Sen on jag får säga det är det ruskigt dumt att ta kull på sin allra första hamster. Man vet inte allt och man kommer aldrig göra heller :) har man haft några stycken i några år, då kan man fundera på att avla på djur med bra stamtavla och gener :) jag känner själv eftersom jag sitter med 2 omplaceringar här hemma att det är precis som med katter även fast jag tror att det kan vara katter som är värre. "Åååh hamstrar är så söta och jag vill ha en" sen efter en månad så tröttnas det . En av tjejerna som jag hämtade den ena från bryr sig verkligen om sin fortfarande. Hon hör av sig, frågar hur det är med honom osv. Och det känns skönt för då anstränger hon sig fortfarande iallafall.