Hjälp! Sjukdom? Bilder
Ser inte riktigt på bilderna, men är det fullt i små knoppar på deras magar?
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Vore mycket, mycket enklare om du kunde göra bilderna åt rätt håll, alltså att hamstern är lodrät. 🙂 Försökte luta huvudet men man ser ändå inte riktigt bra
ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ
Nej utan det är hårlösa fläckar, hela hanens mage och endast vid kön/lår på honan. Det är även kladdiga speciellt hanen och honan mest vid könet. Min tredje hamster (deras son) ser inte alls ut så. Alla tre har sina burar i kontakt typ. Så om det vore en sjukdom borde väl alla tre se ut så. Har tvättat dem varje dag med vatten och tops i ca två månader nu men det blir ingen skillnad.. Kanske är det normalt att de ser ut så?

Jag ser inget jätte stort fel på dom mer än att dom har tappat päls.
Hamstrar är ju inga djur som bör komma i kontakt med vatten mer än att dom ska dricka det så att hålla på och tvätta dom med det kan ju faktiskt göra mera skada en nytta. Och speciellt om du har hållt på och tvättat dom varje dag i två månader. Det kan faktiskt vara orsaken till att dom ser ut som dom gör nu.
Att det är kladdigt kan ju faktiskt vara att du har skapat våtexem på dom med tvättningen. Honor kan dock bli kladdiga runt könet när dom brunstar, vilket dom gör var fjärde dag. Hamstrar kan dock ha lite mindre päls på nedre delen av kroppen som typ insidan av låren. Tycker speciellt tjocka honor har en tendens att ha lite glest med päls på låren, men det är lite individuellt.
Sen kan jag väl tycka att visst självmedicinering i all ära om det är något litet men om du har trott att dom har varit sjuka i två månader och självmedicinerat, om så bara med daglig tvättning, så är det faktiskt lite skam att du inte har gått till veterinären tidigare! Om en hemmakur inte funkar inom de närmsta dagarna (beroende på allvar, vissa saker ska aldrig försökas botas med hemmakurer utan åkas direkt till veterinär med) då ska man alltid uppsöka veterinär! Har man ingen bra smådjursveterinär i närheten, alla småstäder har ju tyvärr inte alltid veterinärer som är bra på smådjur, då kan man alltid ringa och rådfråga med nått av de större sjukhusen där man vet att dom kan smådjur tex Roslagstull. Rådfrågning kostar ju aldrig mer än samtalstaxan och de fjuttiga kronorna är det alltid värt!
Men mitt bästa tips till dig nu är iaf att sluta med tvättningen helt och se om det blir bättre. Ge det nån vecka eller två och blir det inte bättre då tycker jag att du ska antingen åka in eller ringa och rådfråga en duktig smådjursveterinär!
// Nathalie
Hur uppkom detta? Fanns det bara där en dag?
Om de har haft dessa besvär i två månader, så antar jag att det började i juli någon gång?
Vi har ju haft en väldigt varm sommar, så jag funderar på om värmen kan vara en bakomliggande orsak? Vad har du för hus åt dem? Jag tänkte att inne i vårt hus (alltså boendehuset för oss människor) har vi haft det väldigt fuktigt och kvavt nu i denna varma sommar. Man har konstant gått och kännt sig svettig och klibbig. Hur är/var din inomhus luft i somras?
Jag tycker absolut inte att du ska badda med vatten något mer, då jag tror att det bara förvärrar tillståndet.
Jag sitter och funderar på om zink-pasta kan vara något att testa att smörja in magarna med under ett par dagar så huden får "torka ut"?
Dock är ju pasta väldigt kletig, och kommer den i kontakt med textilier så blir dessa förstörda.