Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 440 ggr
Linda_78
0

Hur ska jag göra?

Har nu haft min guldhamster hona i 2 veckor. Hon är 6 veckor gammal nu. Har läst alla inlägg och artiklar om hur man får henne tam. Har suttit varje kväll med handen i buren. Nu är hon nyfiken, kommer fram till handen, äter godis man ger henne. Men hon vägrar sätta sig i handen. Klättrar gärna på armen för att rymma ur buren. Jag kan klappa henne när hon äter och så. Kan även halvfånga henne och lyfta lite i bakdelen. Hon blir inte rädd, utan tycker mer att jag är störig. Ska jag prova och fånga och lyfta upp henne? Känns som att jag inte kommer längre annars. Vill gärna låta henne komma ur buren. Snälla hjälp mig?

jossa5
0

Det är tålamod som gäller. Jag satt i två veckor med min dvärgtjej, men jag lyfte upp henne under tiden också. Skopade in henne, och höll i henne lite grand. Hon hoppade ur, och jag lät henne vara. Så höll vi på ett tag, och till slut gick det.

Men du kan ju prova att ta upp henne med nånting, tex en kopp eller en liten låda eller så, om hon vågar gå in i den.

Men om du tar något gott och dels lägger ute på fingertopparna, men även mitt i handen, så att hon måste kliva upp i din hand? Eller är det så du gjort nu?

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

emma_147
0

har haft min hamster i två månader nu och han är inte riktigt tam typ halv tam gillar inte att bli klappad och lyft bara om han klättrar upp i handen frivilligt kan jag lyfta honom men jag tror inte det kan komma mycket längre men jag är bara glad att han får ett lyckligt liv hos mig:)

Anna4077
0

Det kan ta tid innan dom kryper upp i handen och även när dom är väldigt tama och kryper upp i handen gör dom inte alltid det :)

Anna och taxen Max