Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 985 ggr
Bine93
2013-09-04 14:34
0

Katt och hamster?

hej!

Jag har 3 hamstrar hemma, 2 dvärgar och en guldis. Guldisen och en av dvärgarna är båda runt ca 1 år och 1 mån. Den tredje är ca 1 år och 6-7 mån.
Har även nu en ensam gerbil, dock letar jag nytt hem med kompisar till honom. Så förhoppningsvis får han ett nytt hem snart, där han slipper vara ensam då jag inte vill skaffa fler. 

Jag har varit sugen på att skaffa katt i en väldans massa år. Tanken var väl att jag skulle vänta tills hamstrarna inte fanns mer.
Men en vän till mig ska ha kattungar (leveransklara i mitten av december ca.) och är mycket sugen på en liten misse…. Hamstrarna bor i samla lådor med lock.

Ni som har hamster och katt… Kan man lära katten att hamstrarna är familj och inte mat? 
Jag bor i en etta, annars skulle jag helt enkelt bara stängt in hamstrarna i ett annat rum. 
Toaletten finns ju där jag kan släppa ut dem med stängd dörr, så katten inte kan ta dem. 

Jag vill absolut inte att hamstrarna ska bli lidande för att jag vill ha en liten kisse. Så vad tror ni? Kan den lära sig eller måste jag vänta något år till?

ebbamedruby
2013-09-04 14:49
0

Min katt bryr sig inte alls, hon kan gå runt i mitt rum där jag har min hamster och kanske sniffa lite, men hon har aldrig gjort något ont. När vi hade marsvin var hon till och med rädd för det haha, så om du tar en kattunge, kanske lite äldre då katter är väldigt lekfulla som små, så tror jag starkt att man kan vänja dem. :)

Anna4077
2013-09-04 15:05
0

Om du ska ha det se till att det inte finns någon chans för katten att komma in och var beredd på olyckor. Hur ska du tex motionera hamstrarna i en etta med en katt? Tror inte du alltid kan lita på en katt när det handlar om saker som instinkt. Har själv tänkt i dessa banor men min sambo total vägrar. Han vill inte äventyra min hamsters liv. Han är iofs en dvärghamster fast du hade också dvärg?

Anna och taxen Max

Bine93
2013-09-04 15:22
0

#2 Om du läste ordentligt har jag skrivit exakt vilka arter jag har och hur många. Har även skrivit vart jag har tänkt motionera hamstrarna.

#1 Okej haha :) Jo det är kattunge jag ska ha :P.

Anna4077
2013-09-04 15:37
0

#3 nämner det har du ju! Pinsamt jag tror jag får ta på mig glasögon trots allt. Känner mig inte alls gammal. Tja det går nog att ha ihop men som sagt var beredd på eventuella misstag. Det vore ju olyckor och inte kattens fel om något hände. Ursäkta för missförståndet. Avskyr mina glasögon och såg nog inte riktigt.

Anna och taxen Max

Bine93
2013-09-04 15:46
0

#4 Det är ingen fara, missa kan alla göra :). Jo beredd på olyckor får man nog tyvärr vara… 
Vännen jag pratar om som ska ha ungarna, hade en katt ihop med både hamster och kanin och det vart tydligen inga problem alls. Hon tror katten kan vänja sig och lära sig.

Anna4077
2013-09-04 15:48
0

Kan den säkert men man får nog ändå vara försiktig och ha i bakhuvudet att hamster är ett bytes djur och katt en jägare men jag tror du förstår riskerna och övervägt dom samt kommit på knep för att skydda alla söta djur :)

Anna och taxen Max

Bine93
2013-09-04 15:53
0

Jo jag förstår riskerna. Ska skaffa lite låsclips till samlorna osv. Men som du säger, risken finns alltid. 
:)

Sara1214
2013-09-04 17:04
0

Min katt är väldigt jagande med mina hamstrar så jag har ett eget rum för dem. Där för inte katten(tekla) komma in eller ut.

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Bine93
2013-09-04 19:13
0

#8 Okej de va ju inte bra.. hur gammal var katten när du började skaffa hamstrar?

Sara1214
2013-09-06 14:58
0

hon var 13/12 år kanske. Jag kommer ihåg en gång när jag hade zimba på bordet och katten tekla var i ett annat rum. Jag kolla bort i 3 sekunder och i nästa sekund var hon uppe på bordet brevid zimba. Jag fick en hjärtattack och tog snabbt upp zimba… Haha det var risigt nära. :/ :)

Sara1214
2013-09-06 14:59
0

Så det är därför jag har ett som kallat "hamsterrum" ;) :)