Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1318 ggr
AnotherLova
0

Hur mycket ska jag ge?

Min lilla guldis ÄLSKAR bokstavligen spenat! Men jag vet inte riktigt hur mycket jag ska ge! Jag brukar ge sådana dära små blad av spenat som
bara är nån cm men hur många av dom ska jag ge? Och sedan ger jag ju henne grönt varje dag men är det dåligt om hon får spenat typ 3-4 ggr i veckan?

Sedan är hon lite kinkig så ni får jättegärna ge lite tips på vad era hamstrar brukar föredra för grönsaker!

Skriv så att tangentbordet ryker!!! /Hälsningar från Lova och Astrid :)

Alexxiis
0

hm… Min dvärgis Cookie är också kinkig! Hans favorit är spenat och ärtor! Sedan är osaltad riskaka väääldigt omtyckt. Men det är viktigt att variera kosten! T.e.x Cookie gillar inte färska morötter, men han älskar dom torkade! Så jag brukar ge, ärtor, spenat, sallad, tomat, gurka, morot, broccoli, sallad, blomkål, paprika och lite annat smått och gott! Men jag ger dock t.e.x blomkål och ärtor en dag, morot och tomat dagen efter osv… Men det är som sagt viktigt att variera deras kost! :)

AnotherLova
0

Okej tack så mycket för tipsern på mat! Så osaltade riskakor brukar du alltså ge, hur ofta ungefär och hur mycket? Säg gärna hur mycket grönsaker dom ska få!

Tack så jättemycket på förhand!

Alexxiis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja dock är riskaka inget dom ska få varje vecka, men någon liten bit då och då skadar inte! Idag ska jag ge Cookie en liten bit blåbär, lite spenat och lite ost! Du ska inte ge så mycket, speciellt inte om din hamster nyligen börjat äta grönsaker! Men ge mest utav grönsaker, men t.e.x blåbär ska man ge lite mindre av. Och av ost, riskaka, knäckebröd Osv ska man ge allra minst! Även kött, som rå nötfärs, eller en bit fisk ska man också ge, ungefär 1-2 gång per vecka! Kokt pasta och kokt potatis är också något att ge ungefär 1-2 gånger i veckan! Dock ska du ALDRIG ge citrusfrukter, persika, vindrutor, svamp, kryddad mat eller sockrigt! Fråga på om det är något mer du undrar över! Här får du bild på Cookies mat idag! :)

Alexxiis
0

Dock räknade jag inte upp allt som du inte ska ge, men här på hamster iFokus finns en toppen artikel om mat! :)

Dvärgis1234
0

hej det är lite klurigt att veta hur mycket man skall ge sin hamster :) 

Förstår precis vad du menar min dvärghamster är jätte kräsen i vad hon äter så om hon inte gillar det tar hon det inte…. Men hennes favoriter är ruccolasallad,majs,isbergsallad det vet jag att hon verkligen äter upp så snabbt hon bara kan ! Idag fick min sötis ätor det tyckte hon jätte mycket om det var första gången hon åt det då vi inte äter det så ofta hemma! men ibland gör jag en grönsaksblandning och hon brukar äta upp det då har jag: 

2 bitar gurka ( små bitar)

1-3 småbitar tomat

1-3 majs

1 litet blad hackat isbergsallad

och ruccolasallad!

Kanske låter rätt mycket med det är välldigt lite av varje nu vet jag att hon gillar ärtor också är din hamster kräsen i torrfodret också? 

Min hamster vill ha det dyraste fodret på hela zoo:t typ -.-

AnotherLova
0

Nja, inte så kräsen i torrfodret. Fast hon gillar inte något som ser ut som mörka små träbitar.

Tack så jättemycket för era svar! Nu vet jag! :)