12-13 år och smådjurspensionat?
Hejsan alla medlemmar och icke medlemmar här på iFokus!☀️
Jag är tjej på 12 år, bor i Uppsala och skulle hemskt gärna vilja starta ett smådjurspensionat!(eftersom det är mycket att förbereda och jag behöver tänka till en extra gång innan är jag väl nästan 13 då…)
Jag går direkt på saken, jag har en del frågor till er kunniga:
1.FÅR jag ha ett smådjurspensionat som 12-13 åring? Självklart kommer ju föräldrarna var där hela tiden också så det är inte så att jag är okunnig.
2.Vart får man sätta upp reklamlappar om det här, kan man sätta upp det vart man vill(om det nu inte står att man inte får)
3. Har ni några fler tips om reklam? Jag hade tänkt att starta hemsida/blogg!
4.Är det något annat viktigt att tänka på???
❤️Till sist vill jag bara tilläga: Det här är något jag tänkt på i ett halvår och det är inget som en djurälskande tjej bara skulle komma på, att imorgon ska jag starta djurpensionat… Hoppas ni förstår det!
♥♥♥♥♥Kramisar från mig och min underbaraste Edit!♥♥♥♥♥
Beök gärna min blogg, och kanske lämna en kommentar?♥ http://vivve.blogg.se/ blogg om foto & vardag
1. jag vet inte riktigt, oom du ska gå så långt att du ska registrera det som företag kan ju dina föräldrar stå på det. men annars tror jag du får ha det för dig själv, eller vad man ska säga.
2. ja, det tror jag. du kan ju främst sätta upp det på typ annonstavlor, finns ett par såna där jag bor.
3. flygblad i brevlådan brukar funka.
4. var tydlig med att du är väldigt seriös och väldigt kunnig för din ålder.
lycka till!
Tack så mycket för svar! Glömde lägga till att självklart får jag för mina föräldrar(det var mamma som kom på idén…😃)
Beök gärna min blogg, och kanske lämna en kommentar?♥ http://vivve.blogg.se/ blogg om foto & vardag
Personligen undrar jag äväl hur många som vill lämna in djuren till ett pensionat som en 13 åring har hand om, även om föräldrarna hjälper till. Det hade jag aldrig gjort, hur duktig personen än var..
Du måste dock ha tillstånd, och det tvivlar jag på att du får som 13 åring, detta hittade jag efter en snabb googling:
"
Verksamhet med övriga sällskapsdjur
Verksamheter som kan vara tillståndspliktiga är t.ex:
zoobutiker och andra verksamheter som säljer sällskapsdjur yrkesmässigt
smådjurspensionat
uthyrning av sommarkaniner
Vad gäller för uthyrning av sällskapsdjur (utom hund och katt)?
Från och med den 1 januari 2005 krävs tillstånd för den som:
- upplåter 6 eller fler kaniner eller illrar per år. T.ex. sommarkaniner. (jag får således hyra ut max 6 kaniner per år)
- upplåter gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år. T.ex. akvarieuthyrningsverksamhet."