Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 598 ggr
[RedHood]
0

Vad kan det ha varit?

Jag höll precis på att skriva i panikens hetta om att jag hade väckt min hamster och hennes ena öga var halvt, om ens det, öppet. Hade väldig panik för jag tänkte direkt "veterinär, förkyld eller infektion" och sen trodde jag att det här var slutet för henne. Låter nog ganska dramatiskt men ja, sån är jag haha.
Hon hade precis fått in en toarullesbitsboll med mat i och efter det hade jag gått ifrån en timma kanske för att fixa med annat och då hon går och lägger sig efter ett tag om hon märker att jag och sambon inte kommer ta upp henne eller ge henne uppmärksamhet så fick jag väcka henne lugnt igen när jag kom tillbaka. Men då såg jag ögat. Jag tog upp henne och försökte kolla på det men hon vill aldrig vara stilla så fick heller ingen bild. Jag satte mig ner då och började skriva och när jag nästan var helt klar så sa sambon att ögat såg ut som det skulle igen. Så lättad blev jag!
Men nu är frågan, vad kan det ha varit? Kan det typ ha varit att hon bara var trött i ögonen för att hon precis vaknat eller kan det vara något annat?

Flygandebanan
0

Menar du att ögonlocken hade klibbat? Det är svårt att få en bild över det hela :(

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

Anna4077
0

Roffe brukar ibland kisa som alla gör när han vaknar. Kan vara så några minuter om han är riktigt trött :)

Anna och taxen Max

[RedHood]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testade att rita upp en bild i paint. Hoppas ni förstår haha! Hon fick även en liten hatt.
Tänk att det andra ögat ser ut som ett helt vanligt öga.

Flygandebanan
0

Jag vet att klibbar en hamsters ögon ihop hela tiden kan det vara ögoninflammation.

Händer det bara en gång kan det vara någon form av allergi eller bara sån morgon gegga som människor får i ögonen..

Man kan iaf ta en tops och blöta med ljummet vatten.. och nudda lite där ögat är klibbat så brukar de hjälpa :)

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

jossa5
0

Jodå, hamstrar kan precis som vi få klibb i ögonen när dom sover, och ibland har dom lite svårt att öppna. Det är ingen fara.
Händer det mycket och ofta skulle jag nog kolla upp det, men nån gång ibland är ingen fara. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[RedHood]
0

Åh tack så mycket! Jag ska hålla koll :)

ebbamedruby
0

min hamster gjorde så mycket i början när jag fick henne, blev helt förtvivlad, men efter ett par minuter öppnade dem sig och jag har inte sett att det blivit så nu på kanske en månad.

[RedHood]
0

#7 Vet man inte om vad det kan vara så är det läskigt XD

JuliaSK
0

Hon kan ha fått lite (spån)damm i ögat? :) mina hamstrar har fått sådär 2 ggr, men då har jag baddat så att det försvann! Kanske att hon fick bort det själv? :)

[RedHood]
0

#9 Ja, det kan det också vara! Vad bör man badda det med i sådana fall? 🙂

JuliaSK
0

Bara ljummet vatten på en bomullsrondell har jag använt :) att de blir blöta vid ögat gör ju också att de brukar vilja tvätta själv, så efter 1-2 baddningar har ögonen varit bra igen!

[RedHood]
0

#11 Det ska jag komma ihåg! Man vet ju aldrig vad som kan hända.

Idag blev inte ögat så, utan såg ut precis som vanligt 🙂 Men jag ska hålla koll!

fladdy
0

Min råtta fick så en gång när jag poppade popcorn haha, ringde mamma och sa att vi måste åka t vet direkt men sen öppnade han ögat.

Han hade precis sovit, så det var därför haha😃

aaaaaaaaaaaangelina

[RedHood]
1

#13 De luras så mycket dessa djur 😂