AKUT! Brytit tassen?
Jag känner verkligen att jag behöver snabba svar nu, jag upptäckte nyligen att min lilla dvärgtjejs tass bara hänger! Hon går inte med den och när jag bar upp henne för att kolla så började hon naffsa och ha sig… Hon kunde knappt klättra upp på hustaket i buren.. Kommer detta att läka av sig själv eller bör jag göra nått åt det? ..Hon är strax över två år så jag gissar att det snart är hennes tur…
Vi hade en Dvärghamster för länge sedan som bröt foten. Jag tog honom ej till veterinären då jag var rädd att dom skulle rekommendera att avliva honom. Så jag lät honom vara och ställde mat och vatten precis vid huset så han inte behövde gå. Det läkte efter 1 månad och foten blev bra igen. Det är ju du som bestämmer om vad du vill göra med henne. Troligen kommer veterinären rekommendera att avliva pga hennes ålder :( Som sagt så är det du som bestämmer om hon ska stanna kvar på jorden eller åka upp till dom fina ängarna i hamster himlen!
Hm okej, jag får fundera lite då…
Jag vet verkligen inte vad du ska göra men har hon ont av det? Med tanke på att hon reagerar när du ska kolla så kan det vara att hon har ont. Säger igen att jag inte vet men vill bara att du ska försöka ta reda på i alla fall om hon har ont.
Jag vill minnas att jag läst någonstans om att det kan läka själv eller att hamstern kan gnaga av foten och att såret i sig läker. Jag säger INTE att det är så utan bara att det är något jag läst. Personligen skulle jag åkt till veterinären och iallafall försökt få något smärtstillande. Klarar inte av att se djur lida. Vet inte ens om man ger hamstrar det men man kan ju ge dom annan medicin så varför skulle det inte gå? Om hon inte brukar nafsa och gjorde det när du kollade på henne tycker jag att hon tydligt visat att hon har ont. Jag hade ringt/besökt veterinären. Hoppas du får svar från flera med mer erfarenhet från detta. Det jag vet att du borde göra är att "handikappsanpassa" buren. Ta bort allt som hon kan klättra och skada sig på och begränsa ytan hamstern kan röra sig på iallafall ett par dagar. Inte lyfta upp i onödan och som sagt, ta bort allt hon kan klättra på och överanstränga benet. Berätta gärna hur det går. Hoppas lillan kryar på sig
Anna och taxen Max
#3 Såklart att hon har ont om hon inte går med foten och nafsar när man kollar!
#5 Är det bättre att jag skrev "Hon har ont, du bör ringa till veterinär för hon plågas"? Nej, jag försökte skriva det lugnt så att TS inte skulle få panik eller liknande. Men ber om ursäkt om det kom fram fel.
#6 jag hängde med vad du menade. Du skrev ju till och med att nafsadet var en markering.
Anna och taxen Max
#7 Ja, precis :/
Ring veterinären för en akuttid imorgon! Din hamster har uppenbart svåra plågor och behöver hjälp, om det måste innebära avlivning kan jag som lekman inte avgöra men din hamster behöver hjälp. Även om det är svårt så måste man se till vad som är lindrigast för djuret, avlivning eller behandling/inte behandling, och detta kan en veterinär hjälpa dig avgöra. Sänder styrkekramar!
När min lilla dvärgis verkare ha stukat foten så tog jag ut alla saker i buren utom mat, vatten och huset. Hon fick även en hög papper. Efter någon dag så var hon bra igen. Dock var hon bara några månader då. Vi håller tummar och tassar här. ♡
Live
Laugh
Love 
jag skulle gåt till veterinär vill inte dom ska lida bara för vi har svårt att avliva dom😕
När jag läser svaren i den här tråden börjar jag fundera lite.. Hade det gällt en hund eller katt så hade den antagligen varit hos veterinären fortast möjlig. Men det verkar inte som att alla här tycker att man i första hand borde ta den till veterinären? Rätta mig om jag har fel, men det är så jag tolkar en hel del av svaren i tråden. Svar som självläkning osv.. Till Liinea: jag rekommenderar att hamstern får komma till en veterinär som får titta på den. Med lite (mycket?) tur så är det en typ av stukning eller något annat som kommer läka utan operation. Men det kan ju bara en veterinär avgöra. Håller tummarna! Styrkekramar
#12 hoppas du inte följande mitt inlägg så :S jag vet verkligen inte om det kan/är bäst att låta det självläka, själv hade jag åkt till veterinären fortast möjligt precis som du säger.
Anna och taxen Max
#12 Jo, veterinär är ju dit man ska i detta fall. Jag försökte bara få en lugn start så att inte TS skulle få panik 🙂 Men jag skulle nog personligen inte riskera att någon skulle kunna hända om man inte åkte till veterinär.
Tycker nog också att du borde gå till en veterinär .. ❤️
Live
Laugh
Love 
Igår när jag kollade till henne så gick hon på foten lite igen, så jag testade att känna oså igen och då naffsade hon ingenting, så jag ger det en chans att läka själv. Idag hade det också blivit bättre, blir det sämre igen så åker jag självklart till veterinären.
Va bra att det blev bättre. Kanske en stukning då. Ser den ut som den ska?
Anna och taxen Max
#17 Nej den är inte helt normal än, men på god väg. :)