Hjälp!
Är det farligt att ge hamstrar russin? Jag gav min hamster russin, och efter det så låg han bara och skakade?
Beror på. Alla tycker olika och håller inte med varandra. Russin är sött så jag skulle inte ge det till min hamster.
Sedan så anser vissa, bla jag, att vindruvor och russin är farliga för hamstrar precis som det är för hund och katt.
Om hon låg och skakade en stund men inte gör det nu längre, fick hon troligen en sockerchock, vilket inte är bra. Men det borde ge med sig.
Jag har dock haft ägare som kommit in med hamstrar som varit avlidna och ägarn sagt att den ätit vindruvor/russin och sedan dött.
Så är hon inte bättre nu så ring veterinär, är hon helt bra nu så behöver du inte göra något men ge inte mer vindruvor/russin.
Lycka till
Jag har själv inte gett mina hamstrar russin, just för att det är väldigt sött. Men har även läst att då russin är så kletiga innuti kan dom fastna i kinderna på hamstern.
Men som #1 säger, det kan gå bra, men det kan även gå på tok. Så du kanske inte ska ge någon fler.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
`Tack! Då vet jag det. Blev bara så orolig. Har bara haft han lite drygt en vecka.
Jag kollade på kanin.ifokus. Där sa de att kaniner kan äta vindruvor. Men det kanske inte heller är bra då??
Hälsningar,
Ninni :-)
Vissa dvärghamster är diabetiker, så om du har en sån sort så kan den ha fått något slags anfall av att russinet var för sött.
ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ