Avel?
Hej! Jag undrar hur gammal en hamster hona ska vara för avel. Och hur vet man att de vill. Det spelar väl ingen roll med färg?Vill gärna ha små ungar. Är det enklare att avla dvärghamster eller guldhamster eller spelar det ingen roll?Och efter aveln vill honan hanen vara tillsammans under tiden då honan är dräktig. Vill de vara tillsammans efter?
Tacksam för svar!!!
Mvh/Emilie
Om det är guldhamster du menar ska honan vara mellan 5 och 12 månader! Färgen spelar jättestor roll eftersom att man inte får avla på vissa färger! Du får läsa om det vet inte någon speciell sida. Tror inte det spelar någon till om du väljer dvärg eller guld men du rekommenderas att köpa hamstrarna från en uppfödare och inte djuraffären! guldisar ska inte vara två och två men dvärgisar ska det! Tänk bara på att ta ut hanen ett par dagar innan honan föder så att de inte paras igen! Hoppas svaren hjälpte! Kramar :)
Först och främst, varför ska du ta en kull?
Man ska ha ett syfte om man ska ta en kull och läsa på otroligt mycket.
Sen finns det så otroligt mycket kelhamstrar i världen, som tex på blocket som söker hem. Finns ingen anledning att skaffa en kull bara för att dom är söta eller för att man vill ha en lite söt kull.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Hur gammal ska en dvärghamster vara?
Inte för att jag tänkt avla på min hona, men lite märkligt att det inte står i hamsterböckerna (inte de jag har ivf) om när de blir könsmogna.
#3 De blir könsmogna när de är 5-6 veckor.
Men det är inte samma sak som att de bör paras då, de är ju fortfarande bara ungar själva och inte mogna att ta hand om en egen kull. Om de paras så tidigt slutar det ofta med att honan städar undan kullen, dvs. äter upp ungarna.
En dvärghamster bör vara 4-8 månader för sin första kull. Sista kullen bör de få innan de är ett år gamla.
Och jag undrar hur länge en guldhona är dräktig
#5: 16 dygn.
Varför vill du ta en kull? Om du väljer att para guldhamstrar och din/dina hamstrar är köpta från djuraffärer så kan du sprida HPV viruset, och det är jäkligt onödigt.
http://ask.fm/JessicaReips