Hamster
Hej! Jag undrar om rysk vinter vit dvärghamster är allergivänlig? Min mamma är allergisk mot pälsdjur och vill veta om det finns allergivänliga hamstrar! Tacksam för svar!
Det är nog upp till varje människa. Jag själv är allergisk mot pälsdjur (mest katt och kanin) men jag kan ha dvärghamster. Har både en vintervit och två robbar, och det går jättebra för mig!
Dock har jag märkt att guldhamster tål jag inte. Dom luktar mer än dvärghamstrarna, så det gick inte alls.
Så din mamma skulle nog behöva träffa en hamster och känna hur den luktar och sådär för att kolla om hon är allergisk.
Men om hon inte ska hålla på så mycket med hamstern, och man städar buren så att det inte börjar lukta så kan det nog gå bra.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Jag är också pälsdjur allergisk"häst,hund,katt,kanin,marsvin" men aldrig mot hamstrar.. Kan vara från spånet ibland men det är ju på grund av damm. Det borde inte vara några problem alls. Min mamma är också pälsallergiker och trodde inte först på stt de skulle funka, men vi provade och de gick finemang :D
MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.
Medarbetare på hamster.ifokus.se