Min hamsters färg?
Homozygot Silvergrå korthår, ser han ut att vara. Tycker han ser för vit ut i ansiktet för att vara heterozygot silvergrå. Är visserligen inne via mobilen så jag ser inte bilderna så tydligt :p han är iaf silvergrå korthår!
Mvh Emmy
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus ♥
min campbellsuppfödning ♥Eldängens♥
Jag tycker han ser ut att vara heterozygot silvergrå. Tycker mig se lite gult i honom på rygg samt ansikte. Men jag kan också se fel =P
Silvergrå heterozygot kh skulle jag gissa på då det skymtar lite brun/gult i en svag nyans :).
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Silvergrå kh helt enkelt, vet inte om det är så noga med det där hetro och homo. :P
// Nathalie
Jag tycker det är noga med homo och hetro när det kommer till avel! :) Har man inte till avel så spelar det kanske ingen roll, men det är ju alltid roligt att veta exakt. :) Silvergrå homozygot kh är han som de andra skriver! :)
Jag tycker fortfarande han ser ut som silvergrå heterozygot kh då min silvergrå homozygot LH hane här hemma är mycket " gråare " medans denna är lite brun/gul i pälsen :/…
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Jag står fast vid att det ser ut som en homozygot silvergrå, helt klart.
http://hamsterbladet.webblogg.se/2013/august/grundlaggande-begrepp-genetik.html
Här kan man läsa om just homozygot och heterozygot. Och om man bläddrar ner kan man även se tydliga exempel (bilder) på både homozygot och heterozygot.
bifogar även en bild på en heterozygot silvergrå umb satin hona, här ser man TYDLIGT de brun/gula nyanserna i färgen.
Mvh Emmy

Svårt det där, men jag tror på heterozygot, jag tycker inte man brukar se så gula nyanser på homozygota. Jag tror bara det är en hamster med lite sämre pigmentering än vad vi är vana att se.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Kanske är det bara jag som har konstiga inställningar på min dator, för jag tycker nästan att hamstern har näst intill blåa nyanser och kritvitt huvud:S haha kan vara min dator det är fel på!:P
Det säkraste sättet att få reda på om det är homozygot eller heterozygot är ju att testpara och se om utslaget i kullen blir 100% silvervarianter.
Men om hamstern är köpt från djuraffär, eller bara är till för sällskap så lär man nog aldrig få veta. Och då kanske det inte spelar så stor roll om den är homozygot eller heterozygot, supersöt är den i alla fall! :D Och färgen den har är silvergrå korthår :)
Mvh Emmy
En hetrosygot har creme i ansiktet, och homozygota är oftast nästan vita i ansiktet. Denna är definitivt homozygot! 🙂Den är för ljus för att vara hetro. :) Enligt vad jag ser på min dator så visar denna hamstern inga gula nyanser alls. 🙂
Tack så jätte mycket för era svar, genom att höra vad ni säger och har läst om det lite själv nu så tror jag själv att det är en homozygot silvergrå. I verkligheten tycker jag inte att det finns några tecken på gult eller brunt i hans päls.
Så det är så att om min hamster hane är en homozygot silvergrå så kommer det bara bli silvervarianter i kullen, även vilken färg mamman än har?
MVH Sara
#12 Ja exakt. Du får endast silvervarianter i en kull om han blir pappa. :) Eftersom hans färg består utav 2 anlag silver. 🙂
okej :) Jag tror jag börjar lära mig något nu, hihi! :D
MVH Sara