Duttn gick bort igår.
Hallå! Ny medlem här. Jag har haft hamstrar hela mitt liv (23år nu) samt någon råtta. Jag har fastnat för dessa mysiga smådjur, det är alltid lika tungt då de går bort. De flesta jag haft har levt i 2 till över 3 år. I alla fall, mina lilla favorit duttn (sibirisk dvärghamster) gick bort igår och hon var lite över 2 år. Hon var sjukt snäll och orädd, hon kunde sitta i handen och äta och sedan vila en stund helt avslappnad. Ibland fick hon springa runt på golvet och ha lite frihet. För ca 3 veckor sedan drabbades hon av delvis stelhet men var rätt pigg för det, hon åt bra och vattenflaskan hade ja koll på. Sedan hade hon problem att tvätta sig riktigt pga denna stelhet samt att hon gnagade inte ned tänderna som hon brukar göra. Vet att äldre hamstrar slarvar med detta. Dom växte till de lostnade, men denna gång slutade dom inte växa. Hon fick problem att äta och dricka. I förrgår märkte ja att hon bara gick runt i buren som hon inte visste vart hon var, jag misstänker att hon fått nedsatt syn, eller inte någon alls. Och igår, normalt ligger hon och sover om dagarna. Men just igår var hon vaken och otrooligt trött och seg. Ojämn hjärtrytm samt väldigt svag puls. Hon orkade knappt stå och föll väldigt lätt omkull, sedan försökte hon att tvätta sig än fast hon låg på sidan. Jag tyckte så synd om henne. Jag satt ute på altanen och åt igårkväll och fick höra värsta skriket. Ja, från lilla duttn som var inne i buren. Jag sprang snabbt dit och hittade henne liggandes på rygg i ett av hörnen och krampade, hon sträckte på sig lixom och försökte andas såg det ut som. Det gick bara nåra sekunder jag tog upp henne, jag kände direkt hur livlös och stel hon blev då cirkulationen i blodet slutade, hon pillade även på sig. Jag tänkte "nu dog hon". Hennes ögen var helt utploppade. Det var så hemskt. Jag väntade en timme för att se så hon verkligen hade gått bort. Men kunde inte se nåt röra sig alls, inte hörde jag någon puls heller. Jag lade henne i en plastpåse och knöt den, gick upp i skogen och gjorde ett hål i marken och begravde lilla snuttan. Om jag misstänker dödsorsak så säger jag antingen blodpropp eller hjärnblödning. Hon var i alla fall bästa hamstern hittills. Jag har en hane kvar som heter uja. Han är ung och ganska rund. Fin svart päls. Han ska ja ta hand om. Tack för mig, behövde skriva av mig.
Usch då, jag beklagar sorgen… <3
Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com
Beklagar sorgen! Vila i frid lilla hamster!
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Ja det är så synd. Hon var speciell! Men har ni någon fundering kring dödsorsak kunde vart genom hur jag förklarade? Åldern hade något med det att göra. Men bara för en månad sedan var hon mjuk å fin i pälsen tills hon bara fick sträv och flott päls. Det gick så fort utförs om jag säger så.. :(