(K) Avel Hona
Hej.
Har nu efter ett tags forskning med mera bestämt mig för att ta min första hamster kull.
Kullen har om syfte att bli kel hamstrar.
Har en guldhamster hane här hemma på 1 år som är i jättebra "skick".
Han är köpt på djurmagazinet men är väldigt kelig av sig, gula tänder och är jättefin päls. Han är normalfärgad. Han har aldrig "avlats" på förut.
Så nu till själva annonsen.
Jag vill allså köpa en avels klar hona på 5-8 månader.
Hon kan gärna få va antingen normalfärgad eller någon annan färg som går att blanda normalfärg med t.ex. sobel? är inte så bra på färger men försöker förstå mig på det 😉
Om ni har en guldhona som verkar passa min efter frågan så kan ni nå mig vi pm, sms eller mail.
Jag är 14 år men har tillstånd från mina föräldrar och har läst på jättemycket. Så de behöver ni inte oroa er för.🙂
Mejl: ebba.schmidt@gmail.com
Tele.nr: 0722284725
Finns i uddevalla en timme norr om Göteborg. Kan betala 100-200 kr för henne
Då din hamster kommer från djuraffär borde du istället sätta dig i karantän enligt mig. Inte alls bra att sprida papovan (om din hamster nu har det) genom att föda upp och sälja sjuka ungar + att honan kan bli smittad. Och då får vi ännu mer papova här i Sverige.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Säger som @Hamsterlycka
http://ask.fm/JessicaReips
Han är inte från en grossist. Han är född hos en uppfödare men sen lämnade hon/ han kullen där .
De andra hamstrarna har säkert inte haft samma bakgrund, och inte tar dom som jobbar på affären nån hänsyn till papovan. När dom ska mata, ta upp och städa burarna så är det verkligen inte alls säkert att dom tvättar händerna emellan. Skulle snarare bli grymt förvånad om de tog så mycket hänsyn.
Justin Bieber - 23/4 13 
# okej de va synd men då skaffar jag nog en annan hane också eller e de också papova risk?
#6 Ja, det är det tyvärr. :( Det är ju absolut inte helt 100% säkert att din hamster har det, men risken finns. Och papova smittar väldigt enkelt.
Justin Bieber - 23/4 13 
#7 hon måste. Ju sälja den hon har o sedan göra rent alla sina grejer väldigt noga och sedan köpa från en uppfödare?
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Men hallå där! Stop och belägg! Hon skriver att hanen är 1 år gammal, dvs har han varit hemma hos henne i ca 10-11 mån om han köptes mellan 4-8v ålder och inkubationstiden för papova är 8,5 mån så om ni ska utgå från att hon ska sätta sig i karantän pga att han är köpt på djuraffär då har hon ju redan suttit karantänstiden sas.. #8 Och du tycker att hon ska sälja sin hamster för att den ev har papova? Det är ju inte rätt nånstans! Då ska hon ge smittan till någon annan?! Ursäkta men blir lite förbannad faktiskt! Tänk efter innan ni kommer med era "braiga" råd… Och till trådskaparen rekommenderar jag dig att köpa en hona som du lär känna innan du börjar avla på henne för bästa resultat! Så du vet vad du avlar på!
// Nathalie
#9 Man kan fortfarande inte alls veta säkert om hamstern har papova. Tänk om den nu har det då? Vad vet jag, TS kanske inte ens vet vad papova är (säger inte att du inte vet det nu, TS) och inte kollat efter det särskilt noga. Isåfall har ju karantänstiden ingen betydelse. Och igen TS, tycker absolut inte du ska sälja din hamster. Verkligen inte! Det är ett kärt husdjur som man inte ska byta bort bara sådär, men var på din vakt! Kolla under hakan efter blåsor. :) Lycka till och hoppas du inte hittar några spår av smittan!
Justin Bieber - 23/4 13 
Dom ända djuren som jag har för övrigt är 2 kaniner men kan dom ha papova risk? För isåfall går det knte men annars så har jag inte träffatnågon annan hamster :)
Dom har inte träffat varandra över huvud taget( allså hamstern o kaninerna) och kaninerna har inte heller träffat några andra djur alls.
#10 Inkubationstiden för papova är över, hade TS's hamster haft papova hade det brutit ut redan. Så den hanen kan man se som frisk.
Dock håller jag med andra i tråden, bättre att köpa in två guldar från uppfödare, så du vet vad det finns för gener bakåt, så att det är trevliga hamstrar att avla på. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Det där var faktiskt rätt onödigt skrivet, hon har en hamster från uppfödare (från början) som hon har haft över karantän tid. Det känns fruktansvärt onödigt att du ska säga att TS inte kanske har koll på hur papovan ser ut. Det hör väl ändå inte hit?
Jag tycker det var rätt onödigt skrivet.
TS kolla igenom hamstern men annars så ser jag inga problem om nu hamstern faktiskt är från uppfödare från början! Vart köpte du hamstern? Går det att få reda på vem den kom från ifrån början?
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#14 Fast haha, va? Jag skrev exakt såhär: Vad vet jag, TS kanske inte ens vet vad papova är (säger inte att du inte vet det nu, TS) vilket är helt sant? Jag vet inte. Jag känner inte henne och vet inte ens om hon har hört talas om ordet.
Och har den fortfarande (som jag också för den delen skrev) kommit i kontakt med andra zoodjur så spelar det ingen roll alls vart den kommer ifrån från början? 😕
Justin Bieber - 23/4 13 
Så kan jag avös med honom eller inte? Eftersom att han inte har haft kontakt med några andra djur så fattar jag det som att det går? Isåfall söker jag fortfarande en passande hona..
Ser du inga tecken på papova, så ja. :)
Justin Bieber - 23/4 13 
Jag ser ingenstans att TS haft hamster sedan han var liten, TS har du haft honom sedan han var liten, köpte du honom själv i butiken?
Kan vara en bra fråga att ställa först innan ni antar olika saker :)
Ja det har jag :) han är lite mer än ett år och har bott här hela tiden :)
#20 Då har du inget att oroa dig för :) Dock skulle jag ändå inte avla på en okänd hamster då du inte vet ngt om hans bakgrund.
Även om man avlar fram hamstrar enbart för sällskap så vill man sälja friska djur till dessa hamsterägare, så det är absolut ngt att ta på allvar vare sig det är sällskap eller avel.
Är fortfarande intresserad av en hona :)
putt :)
Putt..
Jag st hittat en hona. Tråden kan låsas