städa mitt akvarium med våtservetter?
Hej! Jag har en fråga… Det är så att min hamster bor i ett akvarium och det är alldeles för stort och tungt för att duscha av. Jag har alltid tagti bara trasor och svamp med vanligt vatten . Men eftersom Tussie kissar i hörnen av akvariumet så tänkte jag ifall man kan använda våtserveter eller något för att göra rent just där? Isf vad för våtserveter? Vad för kemikalier och ämnen bör jag se upp med ?
Du kan använda vanlig grönsåpa för att torka rent. Se bara till att torka med vanligt vatten efteråt. :)
Grönsåpa är inte farligt för hamstern, och sen luktar det ju ganska gott också. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Ah okej! :) Så våtservetter kan vara farligt? Eller asholsprit? Kan man köpa grönsåpa i vanlig affär?:)
Näe, dom är nog inte farliga, även om dom inte luktar så gott för hamstern.
Men jag rekommenderar grönsåpa, och ja, det går att köpa i vanlig affär med. :) Det kan man använda till att städa det mesta med. :)
Mvh,
Okej så bra!:) Jag kan köpa både och, tänker att det kan vara bra ibland att bara ta en våtservett varannan dag eller något eftersom det blir rätt äckligt om jag väntar någon vecka eller så… Det är ju smidigare med en våtservett tänker jag alltså :) Eller hur mycket behöver man ta bort grönsåpan?
Tacl för tipset föresten :D
#4 Det är ju en bra ide. :)
Tror det kan funka fint att använda vårservett sådär varannan dag, och sedan när du städar hela akvariet så tar du grönsåpa. :)
Mvh,
Våtservett med alkohol skulle jag nog undvika, i så fall får du tvätta med vatten ordentligt sedan. Jag reagerar på lukten av våtservetter, tänk då på hamstrarna som har mycket bättre luktsinne (:
Jag kör på varmt vatten, grönsåpa vid behov.
//Jessie
Okej, tack så mycket! Köper grönsåpa iaf å sen får jag se om jag hittar några bra våtservetter.. De våtservetter man använder till barn exempelvis?
Har en annan fråga föresten ifall någon vet… Jag är ju sån som oroar mig rätt fort å så, men märkte idag någon liten svullnad/knöl (inte så stort, men liten bulle) ovanför underlivet på magen. Ska det vara så? Blir lite orolig.. Hon är snart 9 månader….
Det finns nått som heter Piss-off på djuraffärer som är gjort för djur dvs det är inte farligt.Den finns i olika lukter och en även utan lukt(den använder jag)
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Piss off är jätte bra. Eller om den heter urin off just den jag har. Hur som helst den är grym.
Anna och taxen Max
Piss off och urin off är två olika sprayer,jag har bara testat piss off men antar att den andra är bra den med 🙂
Det går jätte bra att ta vanlig ättikssprit på en bomullstuss och ta bort urin med. Torka med en trasa och rent vatten sedan så går lukten bort. Klart billigast och väldigt effektivt.
#10 same same but different :)
Anna och taxen Max
#12 😃