Papova
Har läst igenom massa trådar men aldrig fått fram exakt VAD papova är för nått ? är de dödligt ? Lider hamstern ?
- Redigerat 2021-06-06 10:39 av Herveaux
Googla (; Finns flera andra trådar om du söker härinne också, samt länkar.
En länk: http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Ovrigt/Hamster/Polyomavirus/
Men kort sagt så är papova ett virus, som orsakar tumörer. Det är väldigt smittsamt och det finns inget botemedel. Vad jag vet så är det smärtsamt, och det är dödligt.
Det är rätt lång tid man måste hålla hamstern i karantän om det finns risk att den utsatts för papova, eftersom det kan ta åtta månader innan tumörerna dyker upp från att hamstern blivit smittad.
Jag har dvärghamstrar (som inte smittas av papova) och är därför inte så påläst jag heller.
//Jessie
Tack för länken och övrigt svar :) Då förstår jag !
Men går det inte att operera bort tumörer eller är de helt kört ifall hamstern får papova ?
Vad jag förstått så får hamstern väldigt många tumörer, ibland väldigt små, vilket skulle vara väldigt krångliga att operera. Dessutom klarar hamstrar ytterst sällan av narkos, så oftast försöker man inte operera hamstrar.
Får hamstern papova brukar man avliva när man märker att hamstern mår dåligt av det.
//Jessie
:( Aww , ja men de är klart att man låter den somna in ifall det inte finns någon annan utväg . Synd att de inte går att bota/operera bort :(
Hoppas någon kommer på ett botemedel ! :)
Nej papova kan inte botas, inte heller med hjälp av operation eftersom sjukdomen ofta börjar i njurarna. Hamstern kan vara helt full med små tumörer i hela kroppen utan att visa några symtom. Och därför bära på smittan utan att det syns. Jag har haft en hamster med papova, och fått lov att avliva alla mina guldhamstrar( :'( ), så undrar du något är det bara att fråga! :)
Nej gud va hemskt å bli av med alla :(((( Beklagar !
#6 Ja det var det verkligen! :'( Tack! :')