Är era hamstrar uppe på dagen nåt?
När jag läser alla inlägg här o h vad alla gör med sina hamstrar o h hur mycket de motionerar etc blir jag förbryllad. Är ni oxå nattmänniskor? Eller är era hamstrar vakna på dagen med? Alice sover och sover o h sover hela dagen. Först vid nio vaknar hon, och då har vi sedan hon kom till oss försökt krafsa lite i spånen och ge mat osv vid halv åtta. Detta för att barnen oxå ska få en chans att vara med henne. Men inte då. Hon sover som en stock…. Kommer det vara så här för alltid? Vi måste ju lägga oss för att orka jobba och det blir väldigt lite Alice tid :(
Jag har lyckats vända på min hamsters dygn. I börjar sov han hela dagarna och var vaken på nätterna (ganska jobbigt eftersom han står på mitt rum och låter). Så jag började väcka honom på morgonen när jag gick upp och gav honom mat och sedan på eftermiddagen när jag kom hem från skolan väckte jag honom igen för att motionera och gossa med honom. Det tog kanske 2 veckor men sedan var han ett dagdjur istället för ett natt djur 👍
Han är också ibland väldigt svår att väcka men nu har han lärt sig att och man prasslar med matpåsen så betyder det mat och då vaknar han alltid! Så det kan vara ett trick för att väcka sin hamster 😃
Nu är han lite över 2 år och vaknar så fort man börjar låta när man kommer hem, han är väldigt social av sig! 👍
Mina hamstrar är nog underliga, för ingen av dom har specifika tider dom sover på. Dom kan sova när jag kliver upp, men vaknar efter en stund och är uppe lite grand. Sen sover dom mest hela dagen fram till 6-7 tiden, när dom vaknar igen om kommer upp och går och sover lite grand och är uppe en stund. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus