vindruvor?
hej, kan hamstrar äta kärnfria vindruvor?
Ja :) men ge det inte för ofta i Vindruvor ärdet väldigt mycket frucktsocker ;)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
OH NEJ!!!!!!!!
Det är livsfarligt. Ni får aldrig ge vindruvor till era små gnagare, katter eller hundar. Läs på om det, finns massor med artiklar!
En enda vindruva eller russin kan enkelt leda till döden för din hamster.
Det räcker med en vindruva per 1/2 kg hos katt och hund för att de ska bli förgiftade och ev avlida. Så tänk er hur lite det krävs för en hamster.
Tyvärr vet man inte exakt vilket ämne det är som är giftigt men det okända ämnet slår ner på njurarnas funktion och i början fås kräkningar (vilket då inte hamstrar kan få och de dör oftast innan ägaren hinner märka något). Sedan följs det av diarré, trötthet och aptitlöshet och efter några dagar slås njurarna ut. För hund och katt går det att behandla om man kommer in i tid men hos hamstrar går det inte då man ej kan framkalla kräkning hos dem.
Så ett stort nej till det. Nu vet alla det.
Lycka till
// Djursjukskötare på IVA =)
Förlåt men faktiskt ine för hamstrar.
Utan kärnor måste den va! det bästa är att man skalar den också :) En halv vindruva varannan vecka är faktiskt inte skadligt det ända vindruvor kan föra till hos hamstrar är diabetes därför skall det bara ges så sällan
Vindruvor innehåller Vindruvtoxin och Hundar reagerar speciellt på detta och redan en liten mängd kan föra till att njurarna inte funkar längre.
Men hamstrar reagerar inte på denna toxin. Hamstrar är inga hundar och inga katter heller :)
du kan ge din hamster vindruvor bara du gör det sällan på grund av fruktsockret.
utan kärnor och hälst utan skal som jag reda har sagt.
mvh, HamsterHamster
Som du vill. Under min tid har flera ägare kommit in med döda eller så gott som avlidna hamstrar efter att de ätit vindruvor. Det finns till och med vetenskapliga artiklar om att forskare ej kommit fram till vilket ämne det är som orsakar detta. Vindruvtoxin? Ursäkta men det är inget ämne vännen. Toxin betyder gift så det du skrev är helt enkelt vindruvegift vilket inte i sig är ett ämne, det betyder att vindruvor innehåller ett giftigt ämne bara. Vart exakt har du informationen att vindruvor ej är farliga? Med vänlig hälsning, GeeGee
Vindruvtoxin inga forskare har kommit fram till vad det består av därför vindruv gift. som du redan har sagt.
Kanske är det något konstigt men svenska hamstrar. för tyska hamstrar dör inte utav vindruvor -.-
God natt :)
mvh. HamsterHamster
mvh, HamsterHamster
Jag har gett vindruvor, har även gett russin :).
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Ser gärna dessa forskningsrapporter om det är farligt. Vi gav Alice vindruta tre dagar i rad innan jag läste att man inte skulle ge för mycket. Men dö av det? Då behöver jag läsa rapporter om det.
#4 I alla tyska forum och på alla tyska informations sidor står det att hamstrar får ha vindruvor. Det skulle nog inte varit så om hamstrar dör utav vindruvor.
mvh, HamsterHamster
Oj jag har gett vindruvor till både gerbiler, guld- och dvärghamstrar 🤐 Då jag föder upp gerbiler och har många hemma så brukar alla få varsin druva någon gång ibland.
Jag har gett alla mina vindruvor och dom har mått bra av det ^^ men som sagt någonting ibland och inte som dagligt Foder. Man kan se det som godis :)
Har också gett alla mina och det har gått finfint. Dock väldigt sällan, men att det skulle vara dödligt för hamstrar har jag väldigt svårt att tro.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Har gett min dvärghamster vindruvor och russin, dock ett litet i taget och inte alls många ggr. Men det har ju skett, hon mår toppen! 🙂
Fast ja…visst kan det gå bra. Förr gav man ju choklad till hudar hur som helst och alla dog ju inte för det. Hm ska se om jag kan få tag i dem, jag har läst dem men jag är inte helt säker på om jag får "sprida" dem. =)
#13 det känns inte så seriöst om man inte får sprida forskning?
Jodå! Har du pluggat på universitet något? I så fall vet du att man med lösenord och inloggning kommer åt extremt många vetenskapliga artiklar som man normalt sett inte får tag på om man ej betalar. Samtidigt som vi ex har en stor "kunskapsbank" på arbetat där alla veterinärer kan lägga ut sin forskning, och den får inte spridas. Men det är ok. Du behöver inte tycka det är seriöst…men jag skriver ju inte här bara för att jäklas utan för att jag blir nervös att hamstrarna ska dö. Men strunt samma - jag slutar skriva här mer för det blev inge bra bemött.
#13 Visst kan det gå bra? det går bra! många foderblandningar innehåller ju russin xD Vindruvor och russin kan vara gift för andra djurarter. Och Choklad kan föra till en Theobrominförgiftning som framförallt Katter och hundar brukar få om de äter choklad. Men det beror på Kakaohalten i choklanden inte på fett eller något annat. Ja och på mängden de har ätit naturligtvis. Hur som helst ska inga djur äta choklad!…Onyttigt som bra den =) Men russin kan ganska många djur äta.
Kakao pulver är farligast sedan kommer chokladsorter från 70 uppåt % kakaohalt seda kakaobönans skal och sedan mjölkchoklad, drickchoklad (Oboy eller annat) och till sist vit choklad vilket hunden måsta äta en rejäl mängd utav för att få en förgiftning.
Fall av en sådan förgiftning har också förekommit bland kossor(theobromin).
#14 Ja det känns inte seriöst.
mvh, HamsterHamster
Alltså jag vet att kakao är giftigt vännen…som sagt, jag arbetar på IVA. Du behöver inte berätta det för mig. Tack ändå
#15 Men om forskningen är hemlig, hur ska folk veta att det är farligt med vindruvor då? Jag är uppriktigt nyfiken, inte elak :)
#17 Jag berättade inte bara för dig utan till alla som inte vet. Det borde jag kanske ha skrivit. men nu vet alla det =) det hade nog varit smartare om jag inte skrivit #15 före :)
Jag skrev till och med fel nummer xD 13 istället för 15.
mvh, HamsterHamster
#15 Hm, I know. Men som ni även skriver så var jag lite väl extrem i mitt skrivande inser jag nu när jag läser om det. Det är absolut inte lika farligt för hamster som för hund och katt.
Det enda jag kommer ihåg i huvudet var att de flesta forskare kom fram till sammanfattningen att alla former av vindruvor, färska som torkade, ska undvikas innan de vet exakt vilket ämne som skadar njurarna osv. Samtidigt som de även poängterade att kärnorna är farliga samt cyaniden som finns på skalet, dvs skölj noga. Njurarna hos hamster kan ta skada även om det ej märks i samma utsträckning som hos hund och katt. Hos hamster tas ej samma blodprover, ultraljud mm för att kolla njurfunktion och utseende och därför bör det undvikas av säkerhetsskäl. Samt det jag skrev om - att hamstrar dött där orsaken skulle kunna ha berott på vindruvor.
Men som sagt jag vet inte mer i huvudet…sorry
Då lyssnar jag inte på forskarna ;) Hamstrar kan däremot ta skada av kärnorna i vindruvor därför skala och utan kärnor. Jag kommer fortfarande ge hamstrar vindruvor också om jag inte har någon just nu. Men om ni inte vill ta risken ge bara inga vindruvor jag har fortfarande åsikten att den absolut inte är skadligt för hamstrar, men man får ju tro som man vill :D
mvh, HamsterHamster
Ja det kan dom här har jag en sida som står vad dom kan äta och inte äta ge vindruvor minst 1 gång i veckan http://home.swipnet.se/~w-77537/Hammat.htm
#22 Du menar nog max 1 gång i veckan inte oftare ;)
mvh, HamsterHamster
Haha japp
Jo visst fast forskarna "tror" inte, det har kommit fram till svar. Så det är ju en stor skillnad =P Jag anser att om det finns någon minsta chans til. att det kan vara farligt så borde man ju inte riskera det till sin älskling…men men