insekt i fodret:/
idag gick jag och köpte mat till min hamster och när jag köper mat brukar jag ta ut vissa saker som tex torkad frukt och sånt och när jag höll på med maten hittade jag en insekt i fodret😮 och jag har kvar hanns pellets men nu är jag inte helt säker på vad jag ska göra jag har slängt fodret där det var insekter för just den insekten kan typ sprida sig jätte lätt och nu funderar jag på om jag ska göra en egen hamsterblandning med hanns pellets och frön och nötter och havregryn och sånt och ge grönsaker varje dag och lite frukt nån gång i veckan elr ska jag köpa en ny påse med samma Foder? jag vet inte vad jag ska göra har nån tips?? snälla svara
Om du köper torrfoder dvs hamsterblandningar, ska du alltid frysa in det i något dygn för att vara säker på att ev insekter/ohyra har dött =)
#1 Det visste jag inte! Måste jag verkligen börja med.
Ibland står det där jag köper maten i lösvikt, " frys gärna in lösvikt fodret till gnagare då det kan finnas kryp i " :), vi har aldrig gjort det än men ska ev börja med det :)!
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Det är vanligt med insekter i Foder tyvärr. Ett dygn brukar inte räcka, utan en vecka eller två är det bästa. Jag tror många insekter annars kan gå i Dvala och vakna upp senare.
För hamsterns skull bryr de sig nog inte så mycket om insekterna, mumsigt mellanmål tänker de nog snarare ;) Men för oss människor är det självklart obehagligt och dessutom vill man inte att krypen ska börja föröka sig.
ok med frysa in menar ni väl lägga den i frysen elr? och isåfall vad gör man efter man har fryst det? blir inte fodret blött och dåligt när man väl har tagit ut det ur frysen? förlåt för alla frågor har aldrig vart med om att hitta insekter elr ohyra i fodret förut så jag vet inte mycket om vad man ska göra :)
Det blir inte dåligt om det är torrt :) jag köper alltid i påse så jag har inte varit med om insekter, men det låter inte speciellt trevligt! 😮