gnager på flaskan!
jag har två hamstrar här hemma som gnager på flaskan! en bor i en samla som bi har bårrat hål till flaskan i o sen satt en metallring runt så att ohn inte kan gnaga hål o sen andra är i en duna men han gnager bara på flaskan. det är ju för att de vill gnaga sig ut! men även att jag har de uta över en timme varge kväll i omgångar gör de fortfarande så :/ det stör mig ibland när jag ska sova o sen är jag rädd at min pojkvän inte ska kunna sova pga det när han sover här o ibland har han svårt att somna då! någon som har tips på vad jag kan göra?
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
- Redigerat 2021-06-06 10:41 av Herveaux
Har nästan samma problem med en av mina hamstrar. Meija försöker gnaga sig ut från terrariet. Hon gnager på den där listen i plast som håller glasdörrarna på plats. Kan inte sova pga henne. Känns ju tråkigt om man ska behöva skaffa en ful och tråkig samla-låda till henne. Har en samla till hamsterkillen nu, tidigare bodde han i ett akvarium. Där kunde han inte vara kvar pga att han lyfte mat-och vattenskålarna med tänderna och slängde dom rätt i glaset gång på gång. Älskar mina hamstrar, men ibland ångrat jag att jag skaffade dom. Främst då när jag försöker sova och dom lever rövare i burarna. Trots att dom får bra med aktivering på kvällarna. Men resten av dygnet ångrar jag förstås mina tankar och känner bara kärlek till dom :)
För det första så kan man köpa glas-vattenflaskor som är helt bit säkra. Och om han biter på glaset så det gnisslar så kan man köps ett fodral av tyg som man kan sätta över flaskan, men om du inte kan hitta ett fodral kan du ju sy ett själv eller ta en strumpa UTAN långa trådar. Både flaskan och fodralet finns på Zoo.se! :) Hoppas det hjälpte!
ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ
hm,, det är ju inte på själva flaskan. den siter ju utanför utan det är ju pipan eller typ den som de gnager på ^^ så glas skulle nog inte hjälpa alls! hade sådana glas utan kula med de funkade inte alls för mig :/
// Claudia Bertheau
Jag hade också det problemet, men jag bytte till vattenskål istället ^^😛
kan inte byta då det blir ett hål i dunan då som han kan gnaga upp x), tror inte att honan skulle sluta gnaga hon heller när det blir ett hål där! x)
// Claudia Bertheau
Prova att blanda fågelfrön och mat i underlaget, lägga in små pappersbitar, toapappersrullar och kanske någon leksak i trä som gärna har "bark".
Hoppas iaf att det tar slut! mvh
maten brukar jag sprida ut o ha i ihopvikta toarullar så att de ska ha något o göra! har alltid minst en leksak/hus i trä i buren med :/
// Claudia Bertheau