Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 574 ggr
Skimrande
0

Sömnlös natt..

Jag har för två dagar sen skaffat en till hamster (Queens Älla, en söt sobel lh) och har nu alltså en hane och en hona i varsin del av vardagsrummet. Igår under Ällas första natt var det lugnt, men i natt är de som tokiga!! Älla härjar runt som en galning i buren och gnager och klättrar på gallret i taket, trots att hon varit ute en stund och har en massa annat att gnaga på och pyssla med i buren. Paulus, som i vanliga fall är lugn som en filbunke klättrar också runt som en galning längs akvariets väggar och verkar vilja ut till varje pris. Även han har varit ute och har mycket saker i buren. Jag undrar om hon brunstar och det är därför de plötsligt är så superangelägna om att rymma, eller om de bara blivit lite allmänt uppspelta av varandras lukt? Och jag undrar om det ska vara såhär flera nätter framöver eller om de bara behöver vänja sig..? Nåväl, efter att ha varit vaken en bra stund nu mitt i natten med två hyperaktiva hamstrar så verkar de ha börjat lugna ner sig lite nu. Älla slutade gnaga efter att jag la några grejer på gallret, hoppas det håller i sig! Nu ska jag försöka sova lite :)

[RedHood]
0

Jag kan inte så mycket om sådant men jag skulle gissa att det var för att hon brunstade, får bara hoppas för din skull att det inte håller på såhär var fjärde dag haha :)

Skimrande
0

Tack, hoppas samma sak ;) Förhoppningsvis är det bara lite extra såhär nu i invänjningsperioden.

[RedHood]
0

#2 Ja, det kan ju vara någon gång ibland detta kommer hända men förhoppningsvis så är det bara så i en liten period :)

Starfall
0

Jag har också en hona och hane i samma rum. Emellanåt är dom precis lika galna som du beskrev att dina var inatt. Tror det har med brunst att göra, att dom vill ut till varandra helt enkelt. Jag har haft mina i några månader nu och det har dessvärre inte blivit ett dugg bättre. I framtiden tror jag att jag ska skaffa hamstrar av samma kön istället, så slipper man dessa oväsen på nätterna. Men jag älskar mina små busungar ändå! :)

Skimrande
0

Haha åh nej, då finns det risk att det kommer fortsätta alltså. Jaja, om det blir för jobbigt får jag ju flytta dem till olika rum, inte mer med det :) Paulus sniffade runt som en liten dammsugare på min tröja nyss. Jag hade ju hållt Älla mot bröstet en stund tidigare så den var väldigt intressant!