Akvarium/terrariumfråga...
Hur många liter anser du är bra för en hamster? Står ju ofta liter när man ser annonser på blocket mm. Vill kunna få plats med roliga saker.
Skulle helst av allt ha ett terrarium med skjutdörrar men är det verkligen tillräckligt bra ventilation i dom? Ser oftast ut som att det bara är en smal rand på sidan som det är nät utanpå. Blir det inte varmt där i? Finns det lås man kan sätta på själv på dörrarna (har lite klåfingriga barn här) =).
Jag har för mig att mitt akvarium är 200 l, med måtten 100x50x50. Jag tycker det är stort och bra och man får plats med allt man vill.
Jag har precis som #1 ett akvarium som är 200 l men liknande mått. Jag har både haft dunabur och ett akvarium som var 80 l men tyckte att de var för lite för min guldhamster då jag fick ångest. Men 200 passar perfekt! Hon får springa runt för att få motion, jag får plats med många kartonger samt ett ganska stort trähus och lite broar, stor sandskål och två matskålar :) Klart ju större desto bättre! Om hamstern inte tycker det är för stort om det går.
Nackdelen med ett terrarium är ju att du kan inte ha så mycket spån, utan att den rinner över om du öppnar dörrarna. Ett akvarium är oftast bättre.
Det finns folk som har terrarium med, men jag vet inte hur dom löst ventilationen dock.
Men beroende på hamsterart så kan du ju ha ett akvarium mindre än 200 liter. Den störta Samla-lådan från Ikea är ju på 130 liter, och det räcker ju fint till 1-2 dvärghamstrar. Nu vet inte jag hur måtten på ett akvarium med den literkapaciteten ser ut, men det bör räcka.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Ventilationen i ett terrarium är inte den bästa enligt mina erfarenheter. Heller inte som tidigare har sagt; spånet rinner över osv.
Jag har om någon vecka ev. ett akvarium på 200l (100*50*40 - Längd*Höjd*Djup) som du skulle kunna få gratis med bänk mot avhämtning i Floda (3 mil öster om Göteborg)
Har 2 sköldpaddor i det just nu så det är ju en del repor från deras klor i glaset men inget man tänker på om man inte kolar nära på det. Tror verkligen inte det syns med spån i det heller :)
MVH en djur o kramgalen Ida 
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv
Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua
Jag har terrarium till mina hamstrar och det jag måste ha koll på är att det absolut inte får ligga på sol direkt på terrariet, för att det blir för varmt då.
Ang storleken så är det så borde man ta så stort som möjligt ,men även tänka på att inte ha för stora öppna ytor då dom kan bli nervösa av det.
Jag har en hamster som älskar att gräva så han fick en grävtorn så kan han gräva, fast man inte kan ha lika mycket spån som i ett akvarium.
Ja det finns speciella lås till terrarium som man måste öppna med nyckel så ingen kan komma in i terrariet utan tillåtelse.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Är det inte många som har samla lådan till sina guldhamstrar också? Eller är det för litet då? Har inte tänkt på vilken sorts hamster de med samlan har.
#4 Verkligen jätte snällt av dig men bor i västmanland så det är långt mellan oss =/. Annars hade det ju varit perfekt.
Finns ju även en låda på rusta som är 140liter och har måtten 77,5x58x41. Tycker ju att akvarium är snyggare men det här är ju billigt iaf.
Nej glöm det där såg nu att måttet på samlan är lika som rustas låda =).